Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Weg met SPAM in Analytics!

Door: Julien Pols

Geschatte leestijd: 2 minuten

Veel website eigenaren hebben al enige tijd te maken met vervuiling van de Analytics data door spamverkeer. Een vervelend fenomeen wat de laatste maanden een vogelvlucht heeft genomen. Wil je weten hoe je er voor kan zorgen dat de data die je voorgeschoteld krijgt in Analytics weer representatief wordt? Lees dan verder!

Voordat je direct scrolt naar de mogelijke oplossingen kan je eerst meer lezen over wat spamverkeer nu eigenlijk is, waarom het bestaat en of dat het schadelijk is.

Spamverkeer

Wat is spamverkeer?

Spamverkeer is verkeer wat expres veroorzaakt wordt door partijen die geen daadwerkelijk bezoeker zijn van je website. Veelal wordt dit verkeer veroorzaakt door zogenaamde spam bots of crawlers die automatisch pagina’s langs gaan op websites.

Waarom is er spamverkeer?

Partijen kunnen verschillende doelen hebben om spamverkeer te veroorzaken. Hieronder heb er drie toegelicht:

1.Verkeer genereren naar eigen site
Door (spam)verkeer worden partijen zichtbaar als site eigenaren, webmasters of andere gebruikers de Analytics data bekijken. Een bekende  partij die dit doet is bijv. Semalt. Dit is een webbouwer en software ontwikkelaar die d.m.v. spamverkeer ontzettend veel naamsbekendheid en verkeer heeft verkregen

2.Contactgegevens achterhalen
Er zijn ook crawlers die websites langsgaan voor het automatisch ophalen van contactgegevens. Deze gegevens kunnen weer gebruikt worden als lead voor bijvoorbeeld webbouwers of online marketing partijen.

3.Verwijzingen genereren
Door in grote mate spamverkeer te generen zal je er ook voor zorgen dat er over je geschreven gaat worden met zelfs mogelijke verwijzingen naar de betreffende spam bron. Het mag dan misschien wel negatieve publiciteit zijn, maar je weet wat sommige beweren daarover: negatieve publiciteit bestaat… niet.

Is spamverkeer schadelijk?

Ja. In de zin dat het je data verknalt. Statistieken m.b.t. aantal bezoeken, mate van engagement en hoeveelheid gebeurtenissen kunnen bijvoorbeeld een volledig verkeerd beeld geven door spamverkeer.

Er zijn nog meer negatieve gevolgen mogelijk van doorverwijzende spammers. Blootstelling aan malware is bijvoorbeeld mogelijk voor iedere nieuwsgierige die op de doorverwijzing in Google Analytics klikt.

Er zijn vast nog meer schadelijke gevolgen te verzinnen…

Welke soorten spam bestaan er en hoe los ik het op?

We weten nu wat spamverkeer is, waarom er spamverkeer is, en dat het schadelijk is, maar wat voor soorten spamverkeer zijn er en hoe los je dit op? Hieronder heb ik de (nu voor mij) bekende soorten spam die je Analytics  kan vinden uitgelicht, en geef ik een oplossing om de vervuiling van je data tegen te gaan:

1. Verwijzende spam bronnen / bezoeken
We beginnen met de meest voorkomende vorm van spam. Verwijzende bronnen/mediums die voor verkeer zorgen. Ondertussen zijn er hele lijsten te vinden van spam bronnen die je kan uitsluiten d.m.v. filtering  en per dagen nemen het aantal toe.

Kijk eens op de website van Simoahava.com of bij Adwordstobot.com.
Beide sites bieden een tool aan waardoor je in nog geen 30 seconden afrekent met verwijzende spam bronnen. Controleer dit uiteraard altijd wel even!

Je kan het ook handmatig filters instellen van maximaal 256 tekens. Op het moment gebruik ik nu 8 filters die als volgt worden ingesteld:

1. Geef filternaam op
2. Filtertype;  campagnebron
3. Vul het filterpatroon in met de gewenste uitsluitingen
4. Selecteer op welke weergave de filter toegepast moet worden
5. Opslaan

Hier nog eens visueel:
Spam verwijzende bronnen
2. Gebeurtenissen

Ook gebeurtenissen kunnen gegenereerd worden door spam bronnen. Zie hieronder een voorbeeld:
Event tracking spam

Net zoals bij spam uit verwijzende bronnen kunnen deze worden uitgesloten door in het filterveld “campagnebron” te selecteren en bij Filterpatroon de bron te vermelden. In dit geval was dat dus “www.event-tracking.com”

3. Taal
Tenslotte is ook mogelijk dat je in Analytics bij ‘Taal’ een spam bron te zien krijgt. Zo is er bij een van de klant van Easy de taal ‘c’ gesignaleerd. Deze kun je niet uitsluiten op verwijzende url (of bron), het wordt namelijk gezien als direct verkeer en in dit geval hebben we de taal moeten uitsluiten.

Hier visueel:
Taal filter

Spam in ontwikkeling

Spam in Analytics is op dit moment een erg actueel onderwerp wat ook constant aan verandering onderhevig is. Zo komen er telkens nieuwe spam bronnen bij en ontstaan er ook telkens nieuwe soorten spam zoals gebeurtenissen en taal.

Heb je wat nieuws ontdekt op het gebied van spam? Schroom dan niet om dit met ons te delen! Zo kunnen we tot een nog completere aanpak komen tegen spam. Mocht je overigens last hebben van spamverkeer en het lukt niet om dit uit te sluiten? Laat het weten, ik kijk graag even met je mee.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF