Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Welk mobiel webdesign is het beste?

Door: Teun de Wit

Geschatte leestijd: 4 minuten

SEO is een vakgebied waarin continu veranderingen plaatsvinden. Men zal dan ook nooit klaar zijn met discussiëren over bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld mobiele optimalisatie. Daarom blikt SEO Consultant Teun in dit artikel nogmaals terug op de discussie: Welk mobiel webdesign is het beste?

Voordat er mobiele website oplossingen waren, moesten bezoekers wachten totdat de gehele website op hun mobiel geladen was en vervolgens hadden ze moeite om zich door de website heen te navigeren. In 2016 is het bijna niet meer voor te stellen dat een website geen enkele mobiele oplossing biedt. Zo heb je tegenwoordig de m(punt) versie, responsive design of adaptive design. Alle drie de opties hebben hun voor- en nadelen wat betreft SEO en UX.

Mobiele optimalisatie 4

Bron: http://todaymade.com/

Wat is het m(punt) design?

Het m(punt) design is de originele oplossing voor mobiele bezoekers. Met het m(punt) design wordt er een aparte versie van de website gemaakt, specifiek voor mobiele gebruikers. Op deze websites is vaak minder content te zien, een simpelere navigatie, minder afbeeldingen etc.

M (punt) design

M(punt) websites zijn gecreëerd omdat ze beter zijn in te laden dan een volledige desktop versie op een mobiel apparaat. Ze zijn ook vrij eenvoudig om te maken. Helaas zijn er ook problemen wanneer bedrijven voor m(punt) design kiezen:

  • Er moeten 2 afzonderlijke websites beheerd en geoptimaliseerd worden.
  • De omleiding zorgt voor een tragere laadtijd, wat een echte conversiekiller is.
  • Google houdt niet erg veel van redirects (het doorsturen van bezoekers naar andere pagina’s).
  • Een m(punt) link is niet deelbaar voor iemand met een desktop.

De opkomst van Responsive Mobile Design

De problemen met het M(punt) design hebben er voor gezorgd dat steeds meer websites overgestapt zijn naar een Responsive Mobile Design. In plaats van een aparte website, kan je ook gewoon een versie maken die reageert op verschillende schermformaten. De website past zich als het ware aan, aan het apparaat waarmee de website ingeladen wordt. Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld van een responsive design:

Responsive Web Design

 

Een responsive design heeft een antwoord op de grootste problemen die ontstaan bij m(punt) designs:

  • Er hoeft maar 1 website beheerd en geoptimaliseerd te worden.
  • Het hebben van slechts één url betekent geen redirect problemen.
  • Het delen via social media is weer een stuk gemakkelijker.

Daarnaast heeft Google responsive design openlijk aanbevolen.

De problemen met Responsive Design

Responsive design betekent dat alles van de desktop versie ingeladen wordt. Dit gebeurt ook op mobiel, zelfs als het niet wordt gebruikt in de mobiele versie. Responsive design moet continu de beslissing nemen over wat er wel en niet getoond wordt op de website. Dit heeft gevolgen voor de snelheid en is van invloed op de laadtijd van de pagina’s. Ook kan het voorkomen dat responsive design verkeerde beslissingen neemt over de weergave die getoond wordt aan de bezoeker.

Een ander probleem is dat wanneer website beheerders kiezen om tot een responsive design over te gaan de desktop onderhevig is aan redesign. Deze switch naar responsive design brengt de desktop conversieratio in gevaar.

Wil dit zeggen dat Responsive design toch niet de het juiste design is om voor te kiezen? Nee, maar het benadrukt wel het feit dat er verantwoordelijk mee om gegaan moet worden.

Wat is adaptive design?

Responsive design krijgt de meeste aandacht van alle mobiele versies waaruit gekozen kan worden. Toch kiezen veel bedrijven voor adaptive mobile design om de problemen die bij responsive design ontstaan van antwoord te voorzien (snelheid!).

Adaptive design, ook wel dynamisch design genoemd, is ook een modern alternatief voor het m(punt) design. De server identificeert het type apparaat dat de bezoeker gebruikt en vervolgens laadt het de correcte versie van de website in. Als je bijvoorbeeld aan het browsen bent op een iPad, zal de server de tablet versie van de website inladen. Het komt er op neer dat je 3 verschillende versies van de website kunt laten zien:

  • Een desktop website
  • Een tablet website
  • Een mobiele website

Doordat er minder onderdelen ingeladen hoeven te worden, wordt de laadtijd van de pagina een stuk sneller. Dit geldt overigens vooral voor de mobiele snelheid.

Anno 2016 zijn er al vele tests uitgevoerd en daaruit kan ook geconcludeerd worden dat adaptive webdesign vele malen sneller is dan responsive design. En hoe belangrijk snelheid voor de bezoekers van jouw website en voor de zoekmachines is, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen.

De voor- en nadelen van Adaptive Mobile Design

Met adaptive design heb je de mogelijkheid om de gebruikerservaring compleet te veranderen per type apparaat. Websitebezoekers gebruiken gemiddeld 2.6 apparaten om te converteren. Dit impliceert dat ieder apparaat gebruikt wordt met een ander doel. Daarom is het zo van belang dat de gebruikerservaring wordt aangepast per apparaat. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat willen mijn bezoekers bereiken bij het gebruik van een mobiele telefoon?
  • Wat is het uiteindelijke doel van mijn bezoekers?

Ga vervolgens op onderzoek uit om deze vragen te beantwoorden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de bezoekers op zoek zijn naar informatie met hun mobiele telefoon en op hun desktop een echte aankoop willen doen. Pas dan de gebruikerservaring hierop aan! Je zou de mobiele versie moeten optimaliseren zodat het heel gemakkelijk is om informatie op te vragen. En optimaliseer de desktop versie om gemakkelijker te kunnen converteren. Je website per apparaat aanpassen kan niet met responsive design. Hierbij moet je een manier vinden die bezoekers op beide apparaten tevreden stemt.

Het klinkt tot nu toe geweldig wat adaptive design je allemaal kan brengen, maar waarom zou dan iemand nog m(punt) websites of responsive websites gebruiken? Nou, omdat adaptive design ook zijn (grote) nadelen kent. Het kost veel mankracht en geld om te implementeren. Dat is voor maar weinig bedrijven weg gelegd. De grootste uitdaging ligt in het implementeren van het design. Alleen senior developers zullen zich hier aan kunnen wagen. MKB bedrijven hebben vaak niet de liquide middelen om dit te kunnen financieren. Wel vinden hierin ontwikkelingen plaats, zodat het steeds toegankelijker wordt voor MKB bedrijven om over te stappen naar adaptive.

Conclusie

Na de drie webdesigns besproken te hebben, hier de conclusies nog even kort onder elkaar:

  • M(punt) websites bestaan nog, maar heeft vele nadelen.
  • Responsive websites krijgen veel aandacht, maar hebben ontegenzeggelijk problemen met de snelheid. Het is wel de populairste van de 3 designs die we behandeld hebben.
  • Adaptive lost de grootste problemen van responsive op en is in theorie beter te optimaliseren. Helaas vergt het veel mankracht en kost het veel geld om te implementeren. Ik verwacht dat de technologie het op den duur makkelijker maakt om adaptive te implementeren en dat het daardoor een enorme groei gaat laten zien.

Dus wat mij betreft: ADAPTIVE webdesign heeft de toekomst!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of neem vrijblijvend contact met ons op.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF