Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wij zijn klaar voor de nieuwe SEO-trends

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Een nieuwe website, een nieuwe aanpak. Meegaan met de laatste trends binnen SEO staat centraal binnen ons team van specialisten. Zoals Axel eerder vermeldde in zijn blogpost, over de opkomst van content, hebben we in april samen PubCon South in New Orleans bezocht. Tijdens dit 4-daagse evenement hebben we zoveel mogelijk SEO-sessies bezocht om zo de laatste ontwikkelingen vanuit Amerika mee te krijgen. Naast deze informatie hebben Erik en Martijn vanuit Google I/O en Frank en Jeannette in Londen ook het een en ander meegekregen. In dit artikel zal ik een aantal van de ontwikkelingen op het gebied van SEO beschrijven, veelal doorgelinkt naar andere artikelen die meer informatie omtrent het betreffende onderwerp bieden.

Verminderd inzicht in organisch verkeer en “losse” positionering

Het inzicht in organische zoekwoorddata zal steeds kleiner worden, nu Google geen data meer doorgeeft vanuit ingelogde gebruikers. Enkele andere obstakels die hier voor zorgen zijn iOS-verkeer vanuit de Safari-browser en Firefox. Daarnaast zijn de vergaande personificatie en de lokalisatie van zoekresultaten de oorzaak van het feit dat we niet meer van een vaste positionering kunnen spreken. Op het gebied van cross-device inzicht zullen er wel stappen gemaakt gaan worden, om inzicht te krijgen in gebruikers die via meerdere apparaten pagina’s bezoeken.

Interessante artikelen op dit gebied:
Waar gaat het zoekverkeer heen?
Het “darknet” van organisch zoekverkeer

Tip: voor het meest correcte inzicht in je positionering kijk je naar de gemiddelde positie in Google Webmaster Tools.

Opruimen van linkprofielen

Recentelijk hebben we op ons blog al geschreven over de nieuwste aanpassingen aan de algoritmes van Google met betrekking tot linkmanipulatie. De zogenoemde Penguin 2.0 update is weer een stap verder in het afstraffen van niet-natuurlijke linkprofielen. Wanneer er teveel van een bepaald type link naar een betreffende pagina verwezen wordt, dan kan deze pagina lager in de index geplaatst worden. Dit gebeurt door middel van een algoritmische penalty, één van de middelen van Google om webmasters zo ver te krijgen dat ze hun linkprofielen opruimen. Daarnaast zet Google nu ook al stappen om buiten links om te kijken naar populariteit en vertrouwen van een website. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van signalen uit social media of beoordelingen op externe websites. Engagement met je bezoekers zal steeds meer profijt opleveren, vanwege de conversaties waarin deze gebruikers zich dagelijks bevinden.

Enkele diepgaande analyses naar de oorzaken en effecten van Penguin 2.0 penalties:
https://www.linkresearchtools.com/case-studies/

Functionaliteit crawlers zoekmachines

Inmiddels is al een tijd duidelijk dat Google meer dan alleen HTML kan doorzoeken. Zo zijn Disqus en Facebook-comments al te doorzoeken door Google (en aan een gebruiker te koppelen). Dit ondanks de JavaScript-functionaliteit die is toegepast. Google kan dus steeds dieper een website doorzoeken naar nieuwe links. Om op deze manier het gehele internet af te struinen naar relevante informatie en signalen van vertrouwen en het verdelen van linkwaarde. Het doel van Google is niet voor niets alle data op het internet doorzoekbaar te maken. Recentelijk zijn er wel enkele privacy-issues op het gebied van social media naar boven gekomen. Gebruikers zijn hierdoor misschien in de toekomst minder bereid om alles met elkaar te delen.

Een gebruiker, een wachtwoord

De trend om met een Facebook-account, sinds kort ook Google+, in te loggen zorgt ervoor dat je als gebruiker over het gehele internet bekend bent als dezelfde persoon. Dit biedt zoekmachines de mogelijkheid om gepubliceerde content aan een ‘echte’ gebruiker te koppelen. Dit geeft inzicht in het bereik en onderwerpen van deze persoon.

Author rank om content aan personen te koppelen

Er zit ook een SEO-voordeel aan het koppelen van content aan je gebruiker. Schrijf je veelal over een bepaald onderwerp, dan kun je als autoriteit gezien worden omtrent gerelateerde onderwerpen. Hierdoor kunnen berichten van deze auteurs hoger gepositioneerd worden dan artikelen zonder de koppeling met een persoon.

Om te voorkomen dat spammers dit soort profielen gaan samenstellen zijn er verschillende manieren om “echte” personen van spamaccounts te onderscheiden. OpenID is een bekend initiatief. Content waar geen auteur van bekend is, kan daardoor minder gewaardeerd worden dan content van een gerespecteerde auteur met vele volgers en shares.

Tip: Plaats content met een koppeling aan je geverifieerde Google+-profiel.

Conversaties binnen Google Zoeken mogelijk maken

Geheel nieuw is het niet om binnen Google met behulp van spraak zoekopdrachten uit te voeren (Android). Wat echter wel nieuw is, is dat Google relaties tussen je gesproken zoekopdrachten kan leggen, om een gebruiker te ondersteunen in zijn zoektocht naar de gewenste informatie. Een voorbeeld hiervan is het volgende gesprek:
“Hoe oud is Obama?”
Vanuit de knowledge graph (Wikipedia): 51 jaar oud
“Hoe lang is hij?” <– let op: in deze zoekopdracht komt de naam van Obama niet meer naar voren
1,85 meter
“Wie is zijn vrouw”
Michelle Obama
“Hoe oud is zij”
49 jaar

Alleen de eerste gesproken zoekopdracht bevatte de naam Obama. Door gebruik te maken van informatie uit bijvoorbeeld Wikipedia, maakt Google het mogelijk om meer data te koppelen aan zoekopdrachten. Zie ook het begeleidende artikel op searchengineland.com.

Zorg voor meer inzicht in je klantenbestand

Segmentatie, bekend vanuit e-mailmarketing, zal steeds vaker geïntegreerd gaan worden binnen een website. Ken je eenmaal het gedrag van een gebruiker en weet je waarmee deze gebruiker tot een conversie te stimuleren is? Dan zal de getoonde content tijdens het volgende bezoek hier op in moeten springen. Maurits Kaptein schrijft over deze nieuwe ontwikkelingen in zijn boek genaamd “Digitale Verleiding”. Zijn onderzoek richt zich bijvoorbeeld op functionaliteit waarmee we bezoekers op websites kunnen segmenteren. Waar dit eerder al in nieuwsbrieven is toegepast, zal een vergaande segmentatie op websites steeds meer gemeengoed worden.

Bekijk je Sales-funnel vanuit een zandlopermodel

Justin Sanger gaf tijdens zijn sessie op PubCon op een inspirerende manier inzicht in hoe je de huidige sales funnel dient te spiegelen. Nadat een gebruiker eenmaal een actie heeft voltooid, begint een nieuw soort funnel. De insteek van deze nieuwe funnel is specifieke gebruikers in te zetten om herhaal-gedrag te stimuleren. Social media is hierbij een onmisbaar medium, maar vergeet ook zeker niet je e-mail marketing-proces nader te analyseren. Kun je eenmaal meer uit je huidige klanten halen, dan hoef je misschien minder aandacht aan prospects of advertentiebudget te besteden om je doelstellingen te behalen.

omgekeerde funnel justin sanger

Pompen of verzuipen

Dit zijn enkele van de nieuwe trends die o.a Google ons biedt om meer zichtbaarheid op internet te creëren. Niet alle beschreven zaken pakken positief uit voor onze SEO-werkzaamheden. Het is echter wel zaak om mee te gaan in deze (vaak technische) ontwikkelingen om te voorkomen dat je achterblijft zonder organisch verkeer. De online concurrentie zal deze stappen namelijk wel gaan zetten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF