Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wilt u een eigen YouTube kanaal inzetten?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een eigen YouTube kanaal (fig.1) is een goed middel om uw bedrijf/merk/product/dienst middels videomateriaal te promoten. Als u erover denkt om YouTube te gebruiken, let dan goed op. Een video kan positief bijdragen aan uw imago. Echter blijkt dat dit niet altijd het geval is. Het is moeilijk om uw identiteit met de hulp van videomateriaal naar buiten te dragen. De ervaring leert dat, als bedrijven YouTube inzetten met ‘homemade’ video’s, dit niet altijd het gewenste effect bereikt.

Fig.1. Eigen YouTube kanaal

Fig.1. Eigen YouTube kanaal

Starten met YouTube

Voordat u het videokanaal inzet, dient u zich onder andere het volgende af te vragen:

  • Is er wel markt voor het bekijken van online video’s in mijn branche?
  • Willen mijn klanten video’s zien?
  • Heb ik genoeg bezoekers op mijn website die ook video’s willen bekijken?
  • Is mijn product/dienstaanbod wel interessant genoeg om in video’s te promoten?
  • Zijn er concurrenten die ook een YouTube kanaal actief hebben?
  • Wil ik budget besteden aan de productie van video’s?
  • Wat wil ik bereiken met de inzet van YouTube?

YouTube gebruikers willen spraakmakende video’s zien die een bepaalde emotie oproepen. Een video draagt eerder bij aan de branding van uw product of dienst dan het verhogen van uw omzet. Als uw video echt interessant is, dan zult u zien dat de video zich online verspreidt: kijkers delen uw video binnen hun netwerk, webmasters ‘embedden’ de video op hun website, en de links van uw YouTube kanaal worden gedeeld via social media (fig.2). Als de video(boodschap) zich verspreid, dan is dat een goed teken. Dit wordt een viral genoemd.

Fig. 2. Het deelbaar maken van video’s.

Fig. 2. Het deelbaar maken van video’s.

Voordat u dit bereikt dient u een aantal stappen te doorlopen. En niet voor iedere branche werkt YouTube even goed.

Tips voor het gebruik van YouTube

Of een YouTube campagne goed gaat lopen, is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Interessant en deelbaar videomateriaal: publiceer doordachte video’s met een boodschap.
  • Continuïteit in videopublicatie: maak een videoplanning.
  • Crossmediale aanpak: benut meerdere kanalen ter promotie van uw video’s.
  • Optimalisatie van videomateriaal : word gevonden op relevante zoekopdrachten.
  • Optimaliseer uw website voor relevante en populaire video onderwerpen.

Het is altijd goed om te testen met YouTube activiteiten. Maar pas op! Een slechte video kan namelijk uw imago schaden. Als u meer wilt weten over de mogelijkheden met YouTube, kunt u de handleiding van YouTube bekijken of contact opnemen met Easy Internet Marketing.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF