Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Writing killer ads

Door: Jeannette Franken

Geschatte leestijd: 1 minuut

Trekt deze kop je aandacht? Dat was de bedoeling! Tijdens de SMX in Londen heb ik alle sessies op het gebied van Paid Search gevolgd. De leukste sessie vond ik ‘writing killer search ads’. Vier internationale sprekers gaven aan de hand van praktijkvoorbeelden allerlei tips.

Belang van goede advertentieteksten
Voordat bezoekers op je website gaan converteren, moet je ervoor zorgen dat ze doorklikken op je advertentie. En daar begint de kunst van Adwords advertenties schrijven. Hoe breng je je boodschap krachtig over in slechts 130 karakters? En hoe ga je bezoekers verleiden om iets te bestellen? Goede advertentieteksten fungeren dus als een eerste selectie. Richt jij je op exclusieve doelgroep, dan straalt je tekst exclusiviteit uit. Koopjesjagers zorgen in dit geval alleen maar voor onnodige kliks en kosten. Goede advertentieteksten laten ook zien wat de unique selling points van jouw product of dienst zijn. 

Hoe schrijf je goede advertentieteksten?
Op die vraag bestaat geen pasklaar antwoord. Het begint in ieder geval met nadenken over doel, doelgroep, boodschap en onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. En dan ga je testen. Heel veel testen. Drie tips die uit mijn dagelijkse praktijk en uit de SMX naar vorenk omen:

  • Maak waar wat je belooft
    Adverteer niet met een 3* hotel voor €29, als je op de site alleen 2* hotels voor die prijs vindt. Of die aanbieding alleen op 29 februari geldig is. Deze teksten zijn goed voor je CTR, maar slecht voor je succespercentage.
  • Test 3 varianten in 3 stappen
    Stap 1 is je titel. Die trekt de meeste aandacht. Ik ben geen voorstander van dynamic keyword insertion in de titel. DKI werkt helemaal niet als alle adverteerders het gebruiken. Vertel zelf een verhaaltje aan de hand van de AIDA-formule: attention, interest, desire, action. Start met drie titelvarianten terwijl de beschrijvingsregels en zichtbare URL hetzelfde zijn. Voldoende data? De beste variant is de optimale combinatie van CTR & succespercentage. Deze titel combineer je 3x met stap 2; de beschrijvingsregels. Stap 3 is de zichtbare URL.
  • Creativiteit loont
    Kopieer niet klakkeloos de teksten van je concurrenten om het 13-in-een-dozijn effect te voorkomen. Kijk juist naar creatieve ads uit andere branches, uit TV-commercials of print. Haal inspiratie uit titels van boeken of magazines. Dat zijn meesters in het bedenken van titels. Type als zoekwoord ‘time management’ eens in Google. Saaie titels, he? Ik heb inspiratie opgedaan bij boektitels en kom tot ‘Een werkweek van 4 uur?‘.  Vanaf dit punt ga je aan de slag met beschrijving en call-to-action. Geef daar inhoud aan. Iedereen die zoekt op time management weet wat het betekent. Verspil daar je kostbare ruimte niet aan zoals in een gevonden voorbeeld: Uw tijd optimaal leren benutten. In de zichtbare URL kan je alleen je bedrijfsnaam vermelden. Vaak wordt vergeten om de speelruimte hier optimaal te benutten. Voorbeeld: bedrijf.nl/training/timemanagement

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF