Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Yahoo Conversies en Conversie Assists

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: 1 minuut

Wie met Yahoo heeft gewerkt en conversies meet heeft ongetwijfeld even stil gestaan bij de zogenaamde ‘Conversion Assists’ in de rapportages.

De definitie die Yahoo geeft: ‘Assists show the number of times a keyword or ad contributed to a conversion or other marketing activity that was credited to another keyword.’

Wat bedoelt Yahoo hier mee?

Voorbeeld 1

Als men zoekt op ‘witte chocolade’, dan terug gaat naar Yahoo, zoekt op ‘melk chocolade’, daarna zoekt op ‘pure chocolade’ en dan pas iets gaat kopen (een conversie wordt gemeten), dan krijgt het zoekwoord ‘pure chocolade’ een conversie en de zoekwoorden ‘witte chocolade’ en ‘melk chocolade’ krijgen een assist.

Een ander voorbeeld hoe de definitie opgevat kan worden is voorbeeld 2.

Voorbeeld 2

Men zoekt op ‘witte chocolade’ en komt via dat zoekwoord op de site, maar koopt uiteindelijk ‘pure chocolade’ (zonder dit eerst in de zoekmachine in te typen), dan krijgt ‘witte chocolade’ een assist. De zoekterm ‘Pure chocolade’ krijgt geen conversie (want daar is niet op gezocht).

Definitie 2 vertoont echter gebreken. Er wordt bij de standaard, simpele, conversiemeting gebruik gemaakt van één enkele conversiecode die op de bedankpagina wordt geplaatst. Je koppelt hierdoor geen zoektermen aan producten, dus kan Yahoo nooit weten dat er een ander product is gekocht dan waar men oorspronkelijk naar zocht.

Conclusie

De Yahoo blog in de VS gaf de eerste (en goede) definitie.

Dit is belangrijk, want als een klant vraagt om het aantal conversies in een maand, moet je alleen alle conversies optellen en niet de assists erbij optellen. Volgens de tweede (foute!) definitie zou je alle assists en conversies bij elkaar moeten optellen om alle conversies te krijgen.

Het kan dus zo zijn dat er 30 assists (het maximum) zijn voor 1 conversie. Als er eerst op 30 andere termen is gezocht voordat men iets koopt. Een cookie wordt voor maximaal 45 dagen vastgehouden om assists te meten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF