Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

07 november 2016

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

Yes! Instagram Shopping komt eraan

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 3 minuten

De kogel is door de kerk: shopping komt naar Instagram! Een nieuwe functie die Instagram opeens een stuk interessanter maakt voor bedrijven om hun producten op een visueel aantrekkelijke manier aan de man (of vrouw) te brengen en verkoopcijfers op te schroeven. In dit artikel zet social media specialist Pim de belangrijkste zaken van Instagram Shopping op een rij.

 

Slimme zet in de mobiele revolutie

Met de komst van shopping gaat Instagram het gemakkelijker maken om producten aan te bieden via de foto’s die gepost worden. Via een gekoppelde tag laat een ‘shopping foto’ de productinformatie zien en vervolgens linken naar de webshop. Met deze stap ontpopt Instagram zich opeens tot een nieuw shoppingplatform, volledig gericht op mobiel.

Een slimme zet met het oog op de mobiele revolutie. In mijn eerdere blogs was het al te lezen en ik zal het nogmaals herhalen: mobiel is een van de belangrijkste manieren geworden om in contact te komen met de klant. De manier waarop men namelijk oriënteert en winkelt is eveneens verschoven van de winkelstraten naar mobiel.

De nieuwe optie is een extra mogelijkheid om in contact te komen met je klant. Zo introduceerde Facebook (het moederbedrijf achter Instagram) eerder al Instagram Advertising en Instagram Business. Meer hierover lees je in mijn blogs Adverteren op Instagram en Instagram bedrijfsprofiel biedt interessante kansen voor bedrijven.

 

Hoe het tot nu toe ging

Het daadwerkelijk aanbieden van producten op Instagram is nu nog lastig. Tot dusver konden producten namelijk alleen via een omweg aangeboden worden aan de consument. Denk hierbij aan de tekst ‘zie link in de bio’ die verwijst naar de biografie van de Instagram pagina. Deze link in de bio is, zoals de naam al zegt, een link naar een bepaalde landingspagina. Deze verwijzing moet gemaakt worden omdat er geen links geplaats kunnen worden in het stuk tekst bij een post.

Een andere manier die vaak wordt ingezet is de hashtag #webshopping. Bedrijven gebruiken deze hashtag om kenbaar te maken dat het product op de foto te vinden is in de webshop. Een nadeel hiervan is dat deze hashtag geen link is. Men moet dus wel erg enthousiast zijn over het product op de afbeelding om de extra handelingen uit te voeren. De potentiële klant moet tenslotte zelf navigeren naar de webshop en het artikel daar vervolgens zoeken.

Zoals in mijn tone of voice waarschijnlijk al doorschemert, vind ik dit niet de meest ideale manieren om een product aan de man te brengen. Toch waren dit je enige opties, maar daar komt binnenkort verandering in.

 

Leidt meer informatie tot een snellere aankoop?

Volgens Instagram wordt de drempel om iets te kopen verlaagd naarmate meer informatie beschikbaar is. Dit willen ze bewijzen door trial-and-error. Deze proef, die alleen wordt uitgevoerd in Amerika, wordt gedaan in samenwerking met 20 grote merken. Een aantal van deze merken zijn Levi’s, Hollister, Michael Kors en Macy’s. Hoe lang de proef gaat duren is nog niet bekend, maar ik verwacht dat ze deze nieuwe feature zo snel mogelijk willen uitrollen bij het grotere publiek en ik hoop dan ook dat we hier voor de jaarwisseling zelf al mee aan de slag kunnen.

 

Kijkje in de nieuwe Instagram Shopping feature

De nieuwe shopping feature laat links onder in beeld een Tap To View Products button zien. Zodra hierop wordt geklikt zal een tag verschijnen bij de producten in de post. Je kunt maximaal vijf tags plaatsen op één afbeelding (post). Zodra er op de tag geklikt wordt, schakel je over naar een meer informatieve pagina binnen Instagram. In dit scherm is, naast productinformatie, een Shop Now button te zien. Zodra je deze aanklikt ga je rechtstreeks naar de webshop van de aanbieder. Dit laatste verbaast me omdat het moederbedrijf Facebook juist steeds meer aankopen binnen de eigen omgeving wil houden. Wellicht dat dit juist een van de onderdelen is van de proef die Instagram op dit moment uitvoert.

Benieuwd naar de nieuwe Instagram Shopping features? Bekijk hem in onderstaande video:

 

Dus moet jij iets met Instagram Shopping?

Mijn reactie: YES! Ik ben zelf erg enthousiast over deze nieuwe feature en denk dat jij het ook wordt. Het biedt voor mij als online marketeer meer kansen om de producten en diensten aan de klanten van mijn klanten te laten zien. Ik noem diensten nog even omdat het voor iedereen die dit leest redelijk logisch is dat deze nieuwe feature van Instagram erg belangrijk gaat zijn voor e-commerce bedrijven. Maar ook voor bedrijven die zich richten op leads in de vorm van bijvoorbeeld aanmelding van hun diensten zal de shopping feature bijdragen aan een beter resultaat. Tags hoeven namelijk niet alleen te verwijzen naar een webshop maar kunnen ook uitkomen op een informatiepagina. Kortom: volop kansen om jouw klanten nog beter te bereiken.

 

We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Instagram Shopping. Wil je ondertussen al meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op en bekijk het laatste online nieuws op ons Tribal blog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF