Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

YouTube filmpjes op je website? Pas maar op voor Buma/Stemra!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

De Buma/Stemra gaat geld vragen voor het plaatsen van webcasts op een website. Deze nieuwe regel is grotendeels bedoeld voor radioportals en het presenteren van muziek op een website, maar slaat ook op websiteeigenaren die een YouTube filmpje plaatsen. In theorie zul je dus ook moeten betalen voor het online plaatsen van filmpjes van je eigen producten.

Wanneer je een website of blog hebt en daarop een YouTube fimpje plaatst, dan wordt dat filmpje als ‘achtergrondmuziek’ gezien en zal daar geld voor betaald moeten worden. Hoeveel? Minimaal €312 exclusief BTW. Een telefoongesprek met Buma/Stemra leert dat je de faktuur kunt ontlopen door niet het filmpje te embedden, maar enkel een link te plaatsen naar het YouTube filmpje.

€312 per jaar


Tiesto op YouTube

€0 per jaar

De medewerker van Buma/Stemra gaf echter wel aan dat webmasters zelf aan moeten geven dat ze webcasts op hun website tonen en dat er niet actief gezocht wordt naar websites om boetes uit te delen.

Wil je weten hoeveel deze regel je gaat kosten, gebruik dan deze licentiecalculator (selecteer “online muziekgebruik”).

De regel, die zowel voor particulieren als ‘professionals’ geldt, gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari 2009.

Meer informatie op de Buma/Stemra website.

Discussie- 6 reacties

Mark van de Laak

3 augustus 2009, 10:36

Hmm…naast het feit dat het belachelijk is dat er voor elk filmpje betaald moet worden, vind ik het vooral erg opmerkelijk dat besloten is dat de regel met terugwerkende kracht ingaat. Dus als iemand naar aanleiding van dit bericht besluit de filmpjes te verwijderen, zou hij in principe toch moeten betalen over een periode waarin niet formeel bekend was dat er betaald moest worden…

Doet me denken aan de malafide keizers uit het Romeinse Rijk die plotseling overal belasting over gingen heffen. En dat onder de noemer ‘pecunia non olet’ / Geld stinkt niet!

Reageer hier op

Herman

3 augustus 2009, 15:08

YouTube filmpjes hebben geen effect (mazzel voor alle Hyvers); het gaat om streams!

Reageer hier op

Arturo

3 augustus 2009, 15:18

Ik heb vanochtend gebeld naar de Buma en heb ze expliciet het YouTube voorbeeld gegeven. Een YouTube filmpje zou onder de zelfde regels vallen als “achtergrond” muziek en men is dan (helaas!) wel degelijk licentie kosten verschuldigd.

Dit gaat inderdaad leuk worden voor Hyves, MySpace, etc gebruikers.

Reageer hier op

Herman

3 augustus 2009, 15:38

Wow, als dat waar is, ik twijfel niet aan je research; maar las vanmorgen ergens anders dat YouTube nu juist niet eronder viel, dan zijn de rapen gaar!
Ben benieuwd wat de Hyves ed gaan doen als reactie hierop.

Reageer hier op

Wilfried

4 augustus 2009, 07:15

Youtube valt er wel onder, maar Hyves in principe niet. Tenminste, niet als je eigenaar bent van Hyves. De website-eigenaar is namelijk verantwoordelijk voor de filmpjes die leden online plaatsen, en zal hier ook voor moeten betalen.

Reageer hier op

Michael

15 augustus 2009, 22:11

Buma/Stemra gaat te ver. Zij beroepen zich op “openbaarmaking” en “verveelvoudiging”. Maar embedded media zoals YouTube of webcasts op doelsites leiden niet tot verveelvoudiging (want slechts een link). Van openbaarmaking is ook geen sprake. De doelsite faciliteert slechts het contact tussen luisteraar en bron.
BS kan de rechten van muziekauteurs in deze complexe digitale wereld die zich continu ontwikkelt slechts handhaven door Big Brother-achtige praktijken, webrobots en administratieve lasten voor duizenden particuliere en commerciële website-eigenaren. Hoog tijd dat het roer omgaat.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF