Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

09 april 2014

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

‘Zebra’ de naam van de volgende Google update?

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Niets is zwart-wit en zeker Google niet. In de trend van de Penguins en de Panda’s leek de Zebra ons wel een geschikt volgend dier dat Google mogelijk uit zou kunnen kiezen als naam voor één van haar updates.

En wat zou die update dan inhouden?

Kort door de bocht gezegd zorgde Panda ervoor dat we ons meer gingen concentreren op kwalitatieve content op onze eigen website. En Penguin zorgde ervoor dat we ons meer gingen concentreren op kwalitatief link- en contentmanagement. Maar zoals het kat en muis spel tussen ons SEO specialisten en Google al meer dan 15 jaar speelt, is er vast en zeker een praktijk die n.a.v. de laatste updates weer voor ‘black-hat’ praktijken gaat zorgen en die het dus voor de rest van het SEO land gaat verpesten.

Ik werd er onlangs op gewezen dat het ‘bloggen’ best dat volgende ‘ding’ zou kunnen zijn. En inderdaad, Matt vertelde ons in januari dit jaar al over de ‘decay and fall’ van gastbloggen. Dit zorgde destijds al voor enige roering in SEO land. En als je er over nadenkt, dan is het helemaal niet zo gek dat Zebra in het teken zal staan van het afstraffen van blogs en alles wat daarmee te maken heeft.

Engeltjes, richtlijnen en grenzen

Dat is op zich prima en ik zeg ook helemaal niet dat ik een engeltje ben, maarja, als SEO specialist die wel altijd de ‘juiste’ praktijken voor haar klanten toe probeert te passen en zich aan de richtlijnen probeert te houden, is dat toch wel weer een moeilijk punt. Want hoe weet ik nou precies wanneer het teveel is?

Ik adviseer mijn klanten op basis van mijn kennis en ik adviseer ze oprecht over datgene wat ik denk dat het beste bij hen past. Helemaal niet iedereen moet gaan bloggen, maar het is een relatief eenvoudige manier van content creatie en kan zeker waarde toevoegen aan je bedrijf. Ik denk dat daar dan ook het onderscheid zou moeten liggen: als het toegevoegde waarde is voor je bedrijf en voor je klanten, dan kan een blogstrategie toch nooit kwaad?!

FOUT >> Zebra is een update voor een machine, niet een mens!

En die kan dat onderscheid niet helemaal precies maken. En dan heeft misschien 1% van mijn klanten daar weer last van, moet ik het oplossen en ben ik meer tijd kwijt met het oplossen dan met de leuke dingen van SEO. Dik balen. Ik ben ook niet de enige met deze frustratie.

Dus? Laat die Zebra maar niet komen. Dan kunnen we ook niet op de zwarte strepen gaan staan maar gewoon een witte hoed opzetten en met z’n allen kumbaya zingen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF