Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zo bereid je je online advertising strategie voor op voice search

Door: Roos Merkus

Geschatte leestijd: 3 minuten

We kunnen er niet meer omheen: gesproken zoekopdrachten zijn de toekomst. Dankzij de razendsnelle ontwikkeling in technologie zal de verschuiving van regulier zoeken naar voice search waarschijnlijk sneller plaatsvinden dan verwacht. Persoonlijke assistentes zoals Siri en Google Now worden steeds beter en beter. De manier waarop men zoekt op het internet verandert. Hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie naar voren komt bij deze gesproken zoekopdrachten? In deze blog leg ik uit hoe je jouw online advertising strategie aanpast voor voice search.

Voice search in cijfers

Benieuwd hoeveel voice search momenteel wordt gebruikt? Wat kunnen we precies verwachten? Een aantal ontwikkelingen op een rijtje:

  • Momenteel gebruikt in de US meer dan 55% van de tieners en 41% van de volwassene voice search dagelijks volgens
  • Siri verwerkte in 2015 meer dan 1 miljard voice commando’s per week (!)
  • ComScore voorspelt dat in 2020 50% van de zoekopdrachten wordt gedaan via Voice Search. In 2016 was 20% van Googles mobiele zoekopdrachten al via voice search.
  • Voice search wordt niet alleen gebruikt door middel van een telefoon, pc of tablet. Spraakcommando’s zullen steeds meer worden gedaan via de Voice Assistents, ook wel smart speakers of “praatpaal” genoemd (bijvoorbeeld Google Home of Amazon Echo.
  • In 2019 zal deze spraakherkenning markt een geschatte waarde hebben van 601 miljoen dollar volgens dit
  • In 2020 zullen er rond de 21 miljoen van deze smart speakers worden gebruikt in de US volgens com.

Bron: https://googleblog.blogspot.nl/2014/10/omg-mobile-voice-survey-reveals-teens.html

De verschillen tussen voice search en tekst search

Het grote verschil tussen getypte zoekopdrachten en voice searches is de lengte van de zoekopdracht. Waar getypte zoekopdrachten één of enkele woord(en) bevatten zijn spraakopdrachten wat natuurlijker. In de meeste gevallen zijn voice searches vragen, die beginnen met wie, wat, waar of wanneer. Dit geeft veel makkelijker de intentie van de zoeker aan. Via spraak zal men niet naar “tweedehands auto” zoeken maar eerder naar “Waar kan ik een tweedehands auto kopen?”.  Dit zal leiden tot een groei van unieke en long tail zoekopdrachten.

Optimaliseer je zoektermen voor voice search

Door een zoekwoordrapport uit te draaien uit je huidige Google AdWords of Bing Ads account kun je vrij eenvoudig op zoek naar de long tail zoekopdrachten middels verschillende formules. Op deze manier kun je controleren wie er heeft gezocht middels voice search. Zo ontdek je hoe jouw advertenties tevoorschijn kwamen. Met deze basis kun je de relevante zoekvragen waarbij je jouw advertentie wilt tonen uitbreiden. Naast je gezonde verstand zijn er ook handige tools die je daarbij kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is www.answerthepublic.com.

 

De juiste boodschap bij de juiste vraag

Nu je de zoekvragen hebt geformuleerd is het tijd voor de volgende stap: de boodschap bepalen. Bij voice searches is het zeer belangrijk dat het juiste antwoord naar boven komt. Oftewel, stem je advertentie telkens af op de intentie van de zoeker.

Als men de zoekopdracht inspreekt “Waar moet ik op letten bij een tweedehands auto?”, wil je een advertentie tonen die de zoeker nuttige tips geeft met bijvoorbeeld een blogbericht. Bij de zoekopdracht “Waar kan ik een tweedehands auto kopen?” toon je een advertentie van autohandelaren met adresgegevens. Zorg er altijd voor dat de advertentie die antwoord geeft op deze vragen wordt getriggerd door de belangrijkste intentiewoorden.

Lokale focus

Als je als bedrijf een fysieke locatie hebt waar men langs moet komen om het product of de dienst af te nemen, is het belangrijk om de focus op lokaal te leggen. De meeste gesproken zoekopdrachten worden onderweg gebruikt en bevatten dus de woorden dichtstbijzijnde, in de buurt en waar. Adverteer daarom in een schappelijke straal rondom je locatie om zo de relevante doelgroep te bereiken.

 

Test, analyseer en verbeter

De beste manier om te bepalen of je strategie werkt is om het enkele weken te testen. Het opzetten van een campagne hoeft niet veel tijd te kosten. Het zoekvolume zal aanzienlijk lager zijn, maar zeer relevant. Op basis van de data kun je je campagnes verbeteren, uitbreiden en je advertenties verder personaliseren. Pas je biedingen aan op basis van koopintentie en mobiele apparaten. Vergeet ook niet regelmatig zoektermen uit te sluiten die niet aansluiten op je advertentie.

Het is een tijdrovend klusje om al je zoektermen exact te laten matchen met alle mogelijke zinsvormen. Door de belangrijkste zoektermen ‘modified broad’ in te stellen kan het gebeuren dat er per ongeluk toch iets binnenkomt wat niet relevant is. Heb je bijvoorbeeld je advertentie laten matchen op “+waar +tweedehands +auto +kopen” dan kan deze bijvoorbeeld ook worden vertoond als men zoekt waar je een tweedehands speelgoedauto kan kopen.

Haal meer uit je SEA campagnes!

Als het gaat om voice search en SEA is er nog weinig concrete informatie. Wel zijn er constant nieuwe ontwikkelingen. Toch is het belangrijk hier niet te laat mee te starten. De early adopters maken nu al volop gebruik van deze technologie. Zorg dus dat je je concurrentie voor bent en geen bezoek misloopt! Houd onze blog in de gaten voor meer updates met betrekking tot voice search. Wil je meer informatie of ondersteuning bij het opzetten van jouw SEA campagnes? Neem dan contact met ons op. Onze advertisingspecialisten helpen je graag!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF