Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zo haal je waardevolle informatie uit de Google Analytics API

Door: Roel Verzantvoort

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als organisatie loop je er geregeld tegenaan: je wilt informatie uit Analytics halen, maar de combinatie tussen bepaalde statistieken is niet mogelijk. Jammer, aangezien deze informatie erg waardevol, dan wel essentieel kan zijn. Gelukkig biedt de Google Analytics API uitkomst. SEA-specialist Roel vertelt wat je moet weten over deze functionaliteit.

 

Wat is de Google Analytics API?

De Google Analytics (GA) API is een software/ programma waarmee je Analytics gegevens importeert in een Excel-bestand om extra analyses uit te kunnen voeren. Hiervoor dien je een aantal stappen te doorlopen om tot de juiste rapportage te komen.

Wanneer je begint met de Google Analytics API werk je best met Google Docs – Spreadsheets. Draai vervolgens, zoals hieronder aangegeven, een Google Analytics rapportage uit via de Add-ons functie.

Zo haal je waardevolle informatie uit de Google Analytics API

Gedaan? Kies dan het account en de weergave waaruit je de informatie wilt halen. Vul hierbij in ieder geval de gegevens in het rood omlijnde vak in.

Zo haal je waardevolle informatie uit de Google Analytics API

De mogelijkheden van de Google Analytics API

Zodra het rapport is gegenereerd kun je aan de slag met het combineren van alle gegevens. Het voordeel van het gebruik van de API is dat je meerdere dimensies (max 7)  en statistieken (max 10) kunt combineren. Zo verzamel je in één bestand een berg aan data, wat weer volop mogelijkheden voor segmentatie biedt.

Zo haal je waardevolle informatie uit de Google Analytics API

Met de API haal je allerlei informatie uit GA, zoals doelen, remarketinglijsten, segmenten, doelgroepen, sessies, mobiele gebruikers, etc. Zo koppel je informatie en kom je tot nieuwe inzichten die je anders niet zou hebben. Denk aan inzicht rondom meerdere advertenties die je in verschillende campagnes test, met zowel tablet als mobiel vanuit meerdere bronnen. Met de Google Analytics API verkrijg je de juiste informatie waarmee je door middel van draaitabellen (statistisch) aantoont dat bijvoorbeeld een landingspagina beter werkt. Waardevolle informatie dus.

 

Handige tools

Aangezien je de juiste statistieken en dimensies uit het rapport wilt halen, zijn er een aantal tools vanuit Google die je hierbij helpen. Onderstaand de drie belangrijkste op een rij:

Deze tools geven alle informatie die je nodig hebt om de API op de juiste manier te gebruiken. Een tip is dan ook om hier in Chrome een Bladwijzer van te maken als je deze regelmatig gebruikt.

 

Voordelen van de Google Analytics API

Het belangrijkste voordeel dat je door het gebruik van de API hebt, is dat je data kunt combineren die je normaal niet uit GA haalt. Denk hierbij aan campagnedata vanuit AdWords en de variabelen geslacht en leeftijd in combinatie met conversiepercentages. Maar er zijn nog vele andere combinaties mogelijk.

Daarnaast is een groot voordeel dat je dit maar één keer hoeft in te stellen waarna je een periode naar keuze meerdere keren kunt vergelijken, rapporteren of analyseren.

Een laatste voordeel is dat de data altijd in te zien is omdat deze in een Google Drive document staat. Hierdoor kun je bepaalde dashboards voor verschillende mensen creëren, zodat je per persoon de informatie voorschotelt die voor hen interessant is.

Zo creëer je niet enkel extra inzichten, maar zorg je ook nog eens dat de data behapbaar en toegespitst is voor de personen die dit moeten weten. Wel zo handig.

 

Meer weten over de Google Analytics API?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de Google Analytics API of wil je deze laten instellen door onze Analytics specialisten? Neem dan vrijblijvend contact op, we kijken graag met je mee.

Op zoek naar meer handige online tips? Bekijk dan het Tribal blog voor een schat aan informatie die je ook niet uit je Analytics haalt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF