Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

28 december 2016

Het draait (te) vaak alleen om conversies. Het creëren van awareness, het scheppen van vertrouwen en het bouwen aan relaties wordt hierbij vaak vergeten waardoor kansen blijven liggen.

Lees meer over mij >>

Zo maak je een LinkedIn funnel die wél converteert

Door: Pim Brans

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Marketingtribune.nl

Adverteren op LinkedIn biedt allerlei interessante kansen om jouw B2B doelgroep(en) te bereiken. Mits je een goede funnelstrategie hanteert. Maar hoe doe je dat? In dit artikel vertelt social specialist Pim Brand je meer over de nieuwe LinkedIn remarketing tool en hoe je een succesvolle funnelstrategie opzet.

 

De juist boodschap op het juiste moment met remarketing

Vanaf januari geeft LinkedIn de mogelijkheid om nog gerichter te targeten op je doelgroep met de LinkedIn remarketing tool. Interessant voor jou als online marketeer, want hierdoor kun je leads nog beter voorzien van de informatie die bij de fase past waar deze in zit. Je wilt iemand die jouw bedrijf of merk voor het eerst ziet tenslotte een andere boodschap meegeven als iemand die al verder in het (potentiële) aankoopproces zit. De juiste boodschap op het juiste tijdstip bieden, daar draait het dus om. Een doordachte funnelstrategie is hiervoor echter onmisbaar.

 

De funnelstrategie op LinkedIn

De fases van de LinkedIn funnelstrategie is voor sommige van jullie vast bekend, aangezien deze is afgeleid van de klassieke marketingfunnel. In het kort ziet deze funnel er van boven naar beneden als volgt uit:

  • Cold – het deel van de doelgroep dat nog niet bekend is met jouw merk of dienst
  • Warm – het deel van de doelgroep dat jou kent en zich bewust is van je bedrijf of merk
  • Aware – de fase waar je cold en warm naartoe wilt brengen. Dit is de eerste ‘interessante’ stap van je funnel
  • Interest – de fase waarbij men geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst
  • Consider – je doelgroep is in deze fase serieus van plan over te gaan naar een sale of lead
  • Purchase – de uiteindelijke conversie

Die laatste fase is de sale of lead waarover ik het eerder had en waar men vaak te snel op aanstuurt. Idealiter neem je de doelgroep mee van de eerste fases, cold en warm, naar de onderkant van de funnel: de purchase.

 

De harde waarheid: niemand zit op jou te wachten!

Het klinkt cru, maar niemand zit op jou te wachten. Dit is een privilege dat voornamelijk is weggelegd voor bedrijven en merken met een grote naamsbekendheid. Knap vervelend dus, want je stopt die tijd en energie niet voor niets in je bedrijf. Gelukkig is dit probleem (deels) te ondervangen door een doordachte funnelstrategie op te tuigen. Onderstaand staat in een aantal stappen beschreven hoe je dit aanpakt.

 

Stap 1: welke content ga jij je doelgroep bieden?

Ondanks dat de ‘cold’ fase boven de ‘warm’ fase staat, zit het grootste deel van je doelgroep in eerste instantie in het ‘warm’ segment. Dit zijn de mensen die al bekend zijn met je bedrijf of merk. Zij zijn bijvoorbeeld een LinkedIn connectie, volgen je bedrijf op LinkedIn of zitten al in een remarketing lijst door een eerder bezoek op je website.

Bij deze groep is het belangrijk dat je via organische advertenties gaat testen:

  • Welk type content het beste aanslaat
  • Welke boodschap het meeste effect heeft
  • Hoe de doelgroep het liefste wordt aangesproken

Experimenteer dus met diverse typen content zoals blogs, whitepapers en video’s wat het beste werkt. Belangrijk is hierbij dat jij je comfortabel (en capabel) voelt om deze content te maken.

 

Stap 2: gerichter adverteren door nieuwe data LinkedIn

Meten is weten en door de data die je verzamelt vanuit de organische posts gericht op je ‘warm’ doelgroep, ga je betaalde posts inzetten in de vorm van sponsored content. Vanaf januari maakt LinkedIn je resultaten beter inzichtelijk doordat je data kunt oproepen op basis van demografische kenmerken. De verzamelde data gebruik je om de juiste targeting voor doelgroepen in de verschillende fases in te zetten. Maak hier dus gebruik van.

 

Stap 3: laat die sales even achterwege

Nu je weet op welke manier je advertenties het beste aanslaan, weet je ook hoe je de ‘cold’ doelgroep naar de aware fase leidt. Houd je boodschap in deze fase nog redelijk breed en blijf weg van call-to-actions en pogingen om iets te verkopen. Schrijf bijvoorbeeld een blog waarmee je een probleem uit jouw branche, en die van je doelgroep, adresseert en oplost. In de ideale situatie stuur je de lezer via de LinkedIn ad naar een aparte landingspagina op de site. Zo vang je dit deel van de doelgroep in een nieuwe remarketinglijst, die je in de volgende fase weer kunt gebruiken.

 

Stap 4: stap voor stap naar lead

De volgende fases steken hetzelfde in elkaar en hoe dichter je naar de laatste fase in de funnel gaat, hoe meer je mag sturen op het binnenhalen van de sale of lead. De interest fase kan bijvoorbeeld een opvolging van je blog zijn, maar dit keer geef je toelichting hoe jouw dienst of product de doelgroep helpt met het eerder aangehaalde probleem uit de branche. De consider fase is vervolgens een mooi moment om bijvoorbeeld een free trial of consult aan te bieden. Dit is namelijk de fase dat men interesse heeft getoond, vertrouwen heeft gekregen in je product of dienst en dus bijna zo ver is met je in zee te gaan.

 

Schuilt er een John de Mol in jou?

Ik laat bij een presentatie aan klanten of prospects vaak een foto zien van John de Mol. Dit omdat wij allemaal een beetje John zijn. Door alle middelen en tools die we kunnen gebruiken zijn we allemaal kleine mediamagnaten. Je hebt bijvoorbeeld je website, AdWords, organische search kansen en social media. Aan jou de uitdaging om deze middelen niet als alleenstaand in te zetten, maar hier synergie tussen te creëren.

Tot zover de aandachtspunten bij het opzetten van een succesvolle funnelstrategie op LinkedIn. Wil je weten hoe je synergie creëert tussen de kanalen en het diepere verhaal achter de funnelstrategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we kijken graag met je mee. En kijk ook op het Tribal blog voor het laatste online nieuws en handige tips.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF