Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zoekmachine reputatie internetproviders: kijk verder dan de merknaam!

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

Na onlangs de zoekmachine reputatie van energiebedrijven onder de loep te hebben genomen zijn nu de internetproviders aan de beurt. Van de tien grootste spelers in de markt zijn de zoekresultaten op de eerste pagina in Google geanalyseerd.
logo's-internetproviders
Het goede nieuws: nauwelijks negatieve zoekresultaten op merknaam
Wanneer puur op de merknaam wordt gezocht doen de internetproviders het beter dan de energiebedrijven. Op de eerste pagina van Google verschijnen nauwelijks negatieve resultaten wanneer op bijvoorbeeld UPC of één van de andere merknamen wordt gezocht.

De voor de hand liggende verklaring hiervoor is dat deze partijen actief werken aan hun online reputatie. Bekendste voorbeelden hiervan zijn de gespecialiseerde teams van UPC en Vodafone, die hier fulltime mee bezig zijn.

Het slechte nieuws: 70% aanbieders heeft negatieve zoekresultaten op productniveau
Veel mensen die gericht op zoek zijn naar een internet aanbieder zullen als zoekterm de merknaam combineren met de productnaam, dus bijvoorbeeld: UPC internet of KPN internet.

internetproviders-zoekmachine-reputatie
Analyse zoekresultaten internetproviders op eerste pagina Google (10 juni 2009)

Bij een analyse van de Google zoekresultaten op dit specifiekere productniveau verschijnen bij zeven van de tien onderzochte aanbieders één of meerdere negatieve zoekresultaten. Terwijl juist de mensen die hierop zoeken specifiek geïnteresseerd zijn in de aangeboden internetdiensten, vooral ook omdat de geanalyseerde bedrijven veel meer aanbieden dan alleen internetaansluitingen.

Conclusie uit bovenstaande is dat er bij het ‘oppoetsen’ van de zoekresultaten verder gekeken dient te worden dan puur de merknaam, ook al zit daar het grootste zoekvolume op.

Voorkomen en genezen
Simpel gezegd zijn er twee dingen die bedrijven kunnen doen aan negatieve zoekresultaten; voorkomen en genezen. Genezen slaat op het wegwerken van negatieve zoekresultaten van de eerste pagina in Google, dit wordt ook wel Search Engine Reputation Management (SERM) genoemd. Voorkomen lukt niet altijd maar is uiteraard beter dan genezen, hiervoor wordt Online Reputation Management (ORM) ingezet.

ORM is erop gericht de relatie met online consumenten te verbeteren, bijvoorbeeld door op fora actief advies te bieden. Als dit goed wordt gedaan kan de inzet van SERM worden voorkomen. SERM richt zich puur op het ‘wegpoetsen’ van negatieve berichten, door te zorgen dat andere neutrale of positieve berichten hoger gaan scoren dan de negatieve.

Negatieve zoekresultaten nooit helemaal weg
Negatieve berichten volledig uitbannen zal overigens niet lukken. Als mensen specifiek op zoek gaan naar gebruikerservaringen zullen ze die ook vinden. Google helpt hier zelfs een handje bij door zo nu en dan gerelateerde zoekopdrachten te tonen die verwijzen naar ervaringen en klachten, zoals in onderstaand voorbeeld. De beste strategie is dus te focussen op het voorkomen van online klachten door een goed product en goede online klantenservice te bieden.

verwante-zoekopdrachten-google1
Meer weten?
Meer informatie vind je in het white paper over online reputatie management en in de eerder verschenen blogposts over dit onderwerp waarin het white paper is samengevat.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF