Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zoekmachines in het buitenland om rekening mee te houden: Baidu,Seznam,Yandex, Bing

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als we het over zoekmachines hebben, dan denken we in Nederland vaak meteen aan Google. Googelen/googlen is zelfs een officieel werkwoord geworden: “Dat googel ik wel even” is een veelgebruikte uitspraak wanneer je iets online wilt opzoeken. Met al dat gegoogel zouden we bijna vergeten dat er ook nog andere zoekmachines bestaan. Dit is zeker belangrijk om in de gaten te houden wanneer je plannen hebt om naar het buitenland te gaan. Niet elk land heeft Google als belangrijkste zoekmachine. Is dit het geval, dan zul je rekening moeten houden met andere optimalisatietechnieken.

Baidu – China’s grootste zoekmachine

Baidu is China’s grootste zoekmachine. Heb je een Chinese website of plannen om je website in deze taal te lanceren, dan is het belangrijk om te optimaliseren volgens de richtlijnen van Baidu. Om je alvast op weg te helpen, heb ik er een aantal voor je op een rij gezet:

  • Gebruik een .cn-domein en host je website in China
  • Schrijf content en meta tags in vereenvoudigde, Chinese karakters
  • Minstens 300 woorden voor pagina’s waarmee je wilt ranken
  • Title tag heeft een maximum van 25 karakters; de meta description van 78
  • De title tag, meta description en meta keyword tags worden gezien als rankingfactor
  • Vermijd het gebruik van robots.txt – regels kunnen worden toegevoegd in .htaccess
  • Vermijd subdomeinen
  • Vermijd gebruik van iFrames, JavaScript en Flash
  • Gebruik anchor teksten met zoekwoorden, zowel voor interen als externe links

Yandex – De populairste zoekmachine van Rusland

Yandex is Ruslands populairste zoekmachine met een marktaandeel van 62% (2014). Daarnaast is deze zoekmachine ook veelgebruikt in landen als Polen, Oekraïne, Kazachstan en Wit-Rusland. De optimalisatietechnieken wijken niet veel af van die van Google. Wel zijn er enkele opvallende verschillen in richtlijnen:

  • Gebruik zoekwoorden in de URL
  • Interne links spelen niet zo’n belangrijke rol als bij Google
  • Leeftijd van domein is belangrijk – hoe ouder, hoe beter
  • Varieer in anchorteksten
  • Reken op een lange tijd voor indexatie van de website

Bing – Diverse landen

In Nederland is Bing (nog) niet zo groot, maar in landen als de Verenigde Staten heeft deze zoekmachine een marktaandeel van zo’n 20% (2014). Als je je bedenkt dat het marktaandeel een aantal jaar geleden niet boven de 8% uitkwam, dan is 20% een flinke klim. Optimalisatie voor Bing komt redelijk overeen met die van Google, maar er zijn ook enkele verschillen:

  • Leeftijd van domein is belangrijk
  • Bing geeft de voorkeur aan officiële domeinnamen, zoals .edu en .gov
  • Backlinks zijn voor Bing nog belangrijker dan voor Google
  • Sociale media kunnen een positieve invloed hebben op ranking

Seznam – Grootste zoekmachine Tsjechië & Slowakije

Seznam is, na Google, de grootste zoekmachine in Tsjechië en Slowakije. De afgelopen jaren laat Seznam echter een daling in gebruik zien en wordt Google steeds populairder. Maar met een marktaandeel van 38% (2014) kan Seznam nog steeds interessant zijn voor optimalisatie. Mocht je willen optimaliseren voor Seznam, houdt dan rekening met de volgende richtlijnen:

  • Gebruik zoekwoorden in de url
  •  Maak url’s niet te lang
  • Gebruik zoekwoorden in de title tag en meta description
  • Zorg voor goede backlinks van Tsjechische en Slowaakse websites

Dit zijn slechts een aantal zoekmachines die in andere landen gebruikt worden. Voor je je op een andere markt gaat richten, is het essentieel om te kijken welke zoekmachines er in het betreffende land gebruikt worden. Hoewel Google in veel landen de grootste zoekmachine is, kunnen we er niet blind van uitgaan dat dit voor ieder land geldt. Dus: bezint eer ge begint!

Discussie- 2 reacties

Vera

7 juli 2015, 16:16

Hallo Janna,

Bedankt voor je zeer informatief artikel.

Heb een vraagje:
Hoe kom ik aan een .cn domein?
Bij Namecheap hebben ze het niet.
En eigenlijk nog een ‘vraagje’:
Ik ben gewend aan Hostgator.
Hoe en waar kan ik mijn website
in China laten hosten?
Bij voorbaat dank voor de moeite.
Vriendelijke groet,
Vera

Reageer hier op

    Janna Brans

    9 juli 2015, 12:08

    Hi Vera,

    Een cn-domeinnaam registreren kan in Nederland bij verschillende partijen, waaronder Hostnet. Hiervoor gelden wel enkele aanvullende voorwaarden voor, waaronder het overleggen van een kopie van het identiteitsbewijs of KvK-uittreksel. Wat betreft het hosten van de website, daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Via Google kun je wel diverse (internationale) partijen vinden die hosting in China aanbieden.

    Groetjes Janna

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF