Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zoekpartners in AdWords: Hoe ermee om te gaan?

Door: Wim Nomen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Eén van de laatste black boxes van Google AdWords zijn de zogeheten Zoekpartners. De optie om er te adverteren staat standaard aangevinkt, maar is dit wel zo gunstig voor je campagne om dit zo te laten? En wat zijn de mogelijkheden en de risico’s?

Hoe werkt zoekpartners?

Voorbeelden van zoekpartners zijn UPC, Nu.nl, Startpagina en ASK. Het zijn websites waarop advertenties van AdWords verschijnen na een zoekopdracht of op basis van een categorie waarin een bezoeker zich bevindt. Nadeel is dat Google niet inzichtelijk maakt welke zoekpartners verantwoordelijk zijn voor welke resultaten, vandaar de term black box.

In je AdWords account kun je het bij instellingen terugvinden onder “netwerken en apparaten”. Standaard staat “Alle beschikbare sites en apparaten” aangevinkt, waardoor je advertenties automatisch ook op de websites van zoekpartners worden getoond. De mogelijkheid om zoekpartners uit te zetten is er wel, maar het los aanzetten is niet mogelijk. Daardoor kun je er geen aparte campagne voor aanmaken (zoals bij het inhoudsnetwerk) om het apart te sturen. En dat terwijl de resultaten flink af kunnen wijken van de “normale” zoekresultaten.

Afwijkingen van Google zoekpartners

  • Zoekpartners leveren gemiddeld 20% van de totale kliks
  • De CPC van zoekpartners ligt zo’n 10% lager dan bij het gewone Google zoeken
  • De CTR ligt beduidend lager; gemiddeld 23%
  • Zo’n 17% van het totaal aantal conversies komt uit zoekpartners
  • Zoekpartners realiseren hogere kosten per conversie; gemiddeld 25%

AdWords - zoekpartners

Voorbeeld van resultaten uit zoekpartners (screenshot uit AdWords interface)


Is het dan beter om zoekpartners helemaal uit te zetten?

Nee, zeker niet. Binnen de accounts bestaan namelijk grote verschillen per campagne of advertentiegroep. En hoewel het niet mogelijk is om een aparte campagne voor zoekpartners aan te maken (zodat je bijvoorbeeld minder of meer zou kunnen bieden of een ander budget toe kunt kennen), kun je wel per campagne bepalen of je het aan of uit zet.

Stel je hebt een CPA (kosten per conversie) doelstelling, dan is het goed mogelijk om met deze tactiek 10%-15% extra conversies te halen die toch binnen die doelstelling vallen. Ook het grote verschil in CTR is in principe geen probleem. Zoekpartners beïnvloeden namelijk niet de kwaliteitsscores van zoekwoorden, net als het inhoudsnetwerk. Wel kan het lastig zijn om goede analyses te maken; een verandering in het zoekpartnersnetwerk kan soms grote verschillen in CTR opleveren, waaruit je al snel verkeerde conclusies kunt trekken als je dit niet opmerkt.

Conclusie: testen & analyseren!
Zoals altijd in AdWords is de juiste methode weer testen en analyseren. De verschillen tussen klanten en tussen campagnes en advertentiegroepen binnen accounts zijn namelijk enorm. Soms leveren zoekpartners tot wel 30% van het totaal aantal conversies, maar dit kunnen erg dure zijn, tot wel 2x zo duur. Maar ook goedkopere conversie zijn goed mogelijk, dus mijn advies is: testen!

Discussie- 4 reacties

Mark van Werven

10 november 2009, 11:43

Goed stuk! Welk onderdeel is volgens jou belangrijker Wim; het netwerk met zoekpartners of het inhoudsnetwerk?

Reageer hier op

Wim Nomen

11 november 2009, 13:27

Bedankt!

Dat hangt vooral van je doelstelling af denk ik. Bij zoekpartners zijn de bezoekers actief naar iets op zoek, dus dat is meer geschikt voor het richten op conversies. Het inhoudsnetwerk heeft meestal vooral een branding doelstelling, omdat bezoekers je meer “toevallig” tegenkomen tijdens het bezoeken van een website. Het halen van conversies is dan vaak ondergeschikt aan het zichtbaar willen zijn.

Het leuke van het inhoudsnetwerk is wel dat je meer controle hebt. Je kunt voor het inhoudsnetwerk namelijk wel aparte campagnes aanmaken waarin je specifiek daarop target. Daardoor kun je je biedingen speciaal afstemmen op het inhoudsnetwerk, evenals je budget. Bovendien kun je je advertentieteksten er op aanpassen. Omdat de mensen niet bewust naar je op zoek zijn, spreek je hen toch vaak anders aan. Daarnaast kun je rapporten uitdraaien zodat je zicht hebt op waar je verschenen bent en kun je de resultaten vergelijken en analyseren. vervolgens kun je slecht presenterende websites uitsluiten (of biedingen verlagen) en voor goed lopende sites juist de biedingen verhogen. Het is erg jammer dat zoekpartners die mogelijkheid niet biedt!

Omdat je bij de zoekpartners alleen per campagne kunt kiezen of je het aan of uit zet, zijn de mogelijkheden dus duidelijk minder. Maar daarom hoeft het niet minder belangrijk te zijn. Zoals ik hierboven al aangaf, kan het gemakkelijk 10-15% extra conversies opleveren! Ik zou gewoon altijd beiden testen, analyseren en bekijken wat het beste voor jouw account en situatie werkt.

Reageer hier op

Jaap

9 december 2009, 11:01

Dankjewel voor je post Wim, vooral die afwijkingen vind ik handig. Ik experimenteer zelf wel met het aanmaken van aparte campagnes voor het search partner network. Redelijke resultaten omdat de gewone campagne al een langere tijd staat waardoor Google Search meestal voor die campagne kiest. Ook die bieding ligt voor de Search Partner campagne onder die van de normale.

Het is het waard voor ons, ook omdat de data van de oude dan schoner blijft. Maar het is verre van ideaal.

Reageer hier op

Henk Jan

18 januari 2015, 00:54

Zeer goed artikel!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF