Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Zoekwoordenonderzoek als fundament voor een nieuwe site

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 5 minuten

Bij het bepalen van de content voor je website is het essentieel dat je vanuit het perspectief van je doelgroep denkt. Het zoekwoordenonderzoek is een waardevol instrument om de informatiebehoefte te bepalen en je website hierop in te richten. In dit blog vertelt business consultant Dirk je meer over de achtergrond en praktijkinzet van zo een zoekwoordenonderzoek.

Verschillende rollen bij bouwen website

Komend vanaf een internet service bureau heb ik uitgebreide ervaring met het ontwerp en de realisatie van websites. Ik heb over de jaren heen vele corporate websites en webshops van het eerste idee zien groeien tot het eindproduct: een online platform dat bezoekers aantrekt, boeit en converteert naar leads of kopende klanten.

Een niet te onderschatten onderdeel van zo’n project is het inrichten van de site hiërarchie en het schrijven van relevante content. Beide taken zijn over het algemeen de verantwoording van de opdrachtgever. Een webbouwer is vaak nog wel betrokken bij het definiëren van een site hiërarchie, maar de klant is verantwoordelijk voor de content.

Na 4 maanden bij Tribal internet marketing heb ik nieuwe inzichten opgedaan over hoe een zoekwoordenonderzoek kan bijdragen aan de site hiërarchie en het schrijven van relevante content. Dit zoekwoordenonderzoek levert belangrijke extra informatie over de gebruikte zoektermen en het zoekvolume binnen een zoekmachine. Harde feiten die belangrijk zijn voor het aansluiten van de website bij de doelgroep.

 

Stapsgewijs de site hiërarchie definiëren

Een goede site hiërarchie en navigatie biedt bezoekers houvast tijdens het bezoek en ondersteunt bezoekers bij het verder navigeren naar de volgende stap in de customer journey. Essentieel dus voor de gebruikersvriendelijkheid van een website.

Over het algemeen wordt een site hiërarchie bepaald door de projectgroep in één of meerdere workshops. Een veel gebruikte techniek bij met name een complexere structuur is card sorting. Dit is een testmethode die gebruikt wordt om in kaart te brengen wat voor de gebruikers een logische structuur voor een website is. Een zeer belangrijke stap dus met het oog op usability.

Voorbeelden van informatie die gebruikt kunnen worden voor het bepalen van deze structuur zijn:

  • Primaire doelstellingen website
  • Doelgroepen onderzoek
  • Site hiërarchie huidige website
  • Analytics
  • Meest gestelde vragen aan de customer service afdeling
  • Marktkennis uit de eigen organisatie
  • Gebruik van de zoekbox op de eigen website

Welke informatie in de praktijk daadwerkelijk gebruikt wordt hangt sterk af de complexiteit van het platform, de reeds beschikbare informatie en het budget wat gebruikt kan worden voor het verzamelen van aanvullende informatie.

 

Valkuilen bij het bepalen van je site opbouw

Een beginnersfout die met name in de beginjaren van het internet veel gemaakt werd is het kopiëren van de eigen organisatiestructuur. Een organisatiestructuur is zelden helder voor een klant en ook vaak niet relevant. Een klant zoekt een product of service en wil niet hoeven zoeken naar de business unit waaronder dat product valt. Denken vanuit de klant is het sleutelwoord.

Een andere valkuil is het tegemoet willen komen aan alle interne stakeholders en afdelingen. Een website heeft concrete doelstellingen en primaire en secundaire doelgroepen. Een aandeelhouder hoeft niet per definitie in het eerste hiërarchische niveau direct aangesproken te worden. Interne politiek kan hierbij een verstorende factor zijn voor de definitie van een relevante site hiërarchie.

Een voorbeeld was voor een klant waarbij we in twee workshops tot een duidelijk site hiërarchie waren gekomen die daadwerkelijk aansloot bij de doelgroep en niet gebaseerd was op de interne organisatie. Hoe het dus hoort. In de derde workshop presenteerden wij het visueel design met daarin de besproken site hiërarchie. Tot onze grote verrassing kwam de marketing manager met een compleet andere hiërarchie waarbij hij weer terug greep naar de organisatiestructuur. Blijkbaar wilde hij toch de interne afdelingen tegemoet komen die hoe dan ook allemaal in het eerste hiërarchische niveau wilden staan. Een gemiste kans die de gebruiksvriendelijkheid van je site niet ten goede komt.

 

De waarde van een zoekwoordenonderzoek voor de site hiërarchie

In de praktijk zie ik dat veel bedrijven een site hiërarchie bepalen op basis van de beschikbare marktkennis binnen de eigen organisatie en het eigen onderbuik gevoel. In principe kan dit werken maar erg zonde als de website toch nog opgezet wordt vanuit de eigen beleving van een markt en niet vanuit de beleving van de doelgroep waar de website voor bedoeld is. Een zoekwoordenonderzoek biedt een organisatie extra informatie over het zoekgedrag en de behoefte van een klant.

Een nuttig instrument want door focus zoekwoorden te bepalen kun je achterhalen waar bezoekers op zoeken en gerichter werken aan een goede positie in de zoekresultaten. Belangrijk dus dat de site opbouw optimaal aansluit op de zoektermen en hierbij ook te kijken naar het bijbehorende zoekvolume. Het zoekvolume is hier relevant omdat de waarde van een zoekterm hoger is als er meer op gezocht wordt. Onderstaand een voorbeeld van een overzicht van zoekwoorden inclusief de zoekvolumes.

Zoekwoordenonderzoek als fundament voor je website hiërarchie

Een extra aspect om mee te nemen is de concurrentie op een zoekterm. Als er op een zoekterm al veel concurrentie zit is het lastig en kostbaar om een hoge ranking te bereiken en te behouden. Wellicht is in dit geval een vergelijkbare zoekterm te vinden die ook een goed zoekvolume heeft, maar waar veel minder concurrentie op zit.

 

Is content king?

‘Content is king’ (Bill Gates, 1996) is inmiddels een redelijk afgezaagd gezegde. Natuurlijk is het waar, maar de vraag is wel welke content dit dan is en hoeveel? Niet elk bedrijf heeft de budgetten en de mensen om op regelmatige basis content aan de website toe te voegen om daarmee de ranking positief te beïnvloeden.

Des te belangrijker is het dus dat de content die op de website staat aansluit bij jouw doelgroep. Hoe meer jouw content aansluit bij de informatiebehoefte, hoe meer relevant organisch bezoek er binnen komt op je website en hoe hoger de conversies. Dus content is inderdaad king, zolang deze maar relevant is!

 

De waarde van een zoekwoordenonderzoek voor content

Maar hoe weet je nu welke content relevant is? Uitgebreid doelgroepenonderzoek biedt uiteraard veel informatie, maar kan ook kostbaar zijn. Een zoekwoordenonderzoek is een relatief laagdrempelig middel om inzicht te krijgen welke zoektermen je doelgroep gebruikt en dus waar deze naar op zoek is.

Uit het onderzoek komt een lijst met de meest interessante zoekwoorden die meegenomen moeten worden in de content. Op basis van deze zoekwoorden creëer je vervolgens contentpagina’s waarbij je voor elke pagina één hoofdzoekterm en één of meerdere  subzoektermen bepaalt. Op deze manier zorg je dus dat je website zowel voor bezoekers als voor de zoekmachine optimaal is ingericht.

Zie onderstaand een voorbeeld briefing voor een content manager op basis van het zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoordenonderzoek als fundament voor je website hiërarchie

 

Conclusie

Mijn advies is om bij het opzetten van een nieuw platform gebruik te maken van de informatie uit een zoekwoordenonderzoek. Het is een laagdrempelig onderzoek wat aanvullend is aan de bestaande technieken voor het vaststellen van een site hiërarchie en biedt daarnaast waardevolle input voor de content schrijvers.

Tribal heeft uitgebreide expertise in zoekmachineoptimalisatie, online advertising (o.a. SEA), content marketing en conversie optimalisatie (CRO).  Expertises die veel inzicht kunnen geven in hoe jouw doelgroep zoekt en die dus zeer waardevol zijn bij de discussie over de site hiërarchie en content.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag meer! En wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips lezen om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF