A/B testen

A/B testen

“Door middel van SEO en/of SEA kun je nog zoveel bezoekers naar je website sturen, maar wanneer deze niet gebruiksvriendelijk is zijn ze ook net zo snel weer weg. “ Annegien Bruins Slot - CRO Consultant

A/B testen

A/B testen, ook wel bekend als multivariate testing, is de ideale manier om verschillende varianten van een webpagina in de praktijk te testen om te achterhalen uit welke variant het meeste rendement te halen valt. Deze testpagina’s worden door een usability specialist ontworpen door middel van wireframes. Met speciale software worden deze verschillende varianten afwisselend aan de bezoekers getoond waarna bijgehouden wordt welke variant de meeste conversies heeft opgeleverd: variant A of variant B? Vandaar de naam A/B testen.

De voordelen van A/B testen

Het grote voordeel aan A/B testen is dat de gebruiker niet doorheeft dat hij of zij aan een test deelneemt, waardoor diegene zijn/haar gedrag niet aanpast. Hierdoor heb je altijd te maken met objectieve gegevens. Deze testmethode heeft daarnaast nog een aantal andere voordelen:

  • Het stapsgewijs verbeteren van de website
  • Het in de praktijk testen van verschillende varianten van een webpagina en het onderbouwen hiervan met statistische gegevens
  • A/B testen kost relatief weinig inspanning

Wil je meer weten over de mogelijkheden van A/B testen? Of ben je benieuwd wat de usability specialist voor jouw website kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.