Data Management Platform

Data Management Platform

“Een Data Management Platform stelt je in staat om data silo’s te doorbreken en op één centrale plek al je online & offline data te managen. Dit resulteert in een realtime gepersonaliseerde boodschap, op het juiste moment, op iedere interactie in de customer journey.”
Freek de Jong – Online Business Consultant

Meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van Data Management Platform?









Wist je dat 27% van consumenten stopt met het bezoeken of volgen van een merk na het ontvangen van irrelevante informatie en aanbevelingen? Een Data Management Platform stelt je in staat om de consument te volgen bij iedere interactie in de klantreis, zowel online als offline. Koppel deze data aan je kanalen en campagnes en zorg voor een realtime gepersonaliseerde boodschap op het juiste moment op het juiste device.

Wat is een data management platform?

Met een Data Management Platform (DMP) koppel je databronnen aan elkaar en krijg je een 360 graden klantbeeld van jouw doelgroep. Deze data bestaat uit:

  • On-site gedrag
  • Aankoop geschiedenis
  • CRM Data
  • Offline interacties
  • Kanaal interacties

In de ideale situatie is elke interactie, vanuit iedere bron, gekoppeld. Start je net met data management? Begin dan klein. Focus op de data waarmee je direct impact hebt, zonder dat je meteen meerdere databronnen aan elkaar moet koppelen.

Waarom kiezen voor een Data Management Platform?

Een data management systeem is een investering in de toekomst. Pak je het goed aan, dan ga je op termijn veel efficiënter te werk. Dit zijn de voordelen van een data management platform:

  • 10% minder waste van advertentiebudget. Word relevanter en bespaar op advertentie uitingen die niet geschikt zijn voor consumenten die al bekend zijn met je brand of al een product hebben gekocht.
  • Je campagnes 4x sneller live. Middels een DMP ben je in staat om veel sneller een efficiënter kanaal overstijgende, gepersonaliseerde campagnes te creëren.
  • Reduceer kosten voor het inrichten van verschillende tag management toepassingen en het beheer ervan.

Hoe kies ik een Data Management Platform?

Een DMP is een kostbare investering en een fundament voor de toekomst. Daarom wil je voor de juíste tool kiezen. Wat voor jou de beste keuze is, hangt af van verschillende factoren. Welke data wil je bijvoorbeeld allemaal koppelen?

  • First party: Je eigen data
  • Second party: Data van vertrouwde partners
  • Third party: Ingekocht via externe partijen

Er zijn veel verschillende platformen en ieder platform heeft voor- en nadelen. De tools lijken op elkaar, maar zijn er ook overduidelijke verschillen. Bijvoorbeeld in het beheer van de tool, functionaliteiten of kosten. Dit zijn voorbeelden van gerenommeerde DMP’s:

  • Tealium: Universal Data Hub
  • Relay42: Data Management Platform
  • Krux: Salesforce DMP
  • Oracle Bluekai: Data management Platform
  • Adobe: Audience Manager & Campaign manager

Van data management naar gepersonaliseerde boodschappen

De impact op je organisatie is groot. Ga je aan de slag met een data management platform dan besteed je 80% van je resources aan het proces en maar 20% aan de technologie zelf.

Begeleiding van A tot Z

Tribal helpt je het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. We zetten een businesscase op voor je eigen organisatie, definiëren usecases waarmee je op korte termijn het grootste rendement kunt behalen én begeleiden het proces op het vlak van marketing en technologie. Daarnaast ondersteunen we ook in het embedden van een DMP in je organisatie.

Rekening houden met wetgeving (GDPR / AVG)

Met ingang van 25 mei 2018 gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG (in het Engels ook wel General Data Protection Regulation of GDPR genoemd) vervangt de databeschermingsrichtlijn uit 1995 die inmiddels verouderd is. Deze wetgeving benadrukt het belang van het correct omgaan met de privacy van je bezoekers waarbij transparantie, juistheid en verantwoording centraal staan. Essentieel bij het correct implementeren van een DMP! Meer weten? Lees over GDPR op www.eugdpr.org of neem contact met ons op.

Aan de slag met data management

In een hands-on workshop brengen we de vraagstukken voor jouw organisatie in kaart. Voor welke vraagstukken kan een DMP een oplossing bieden? Met welke vraagstukken hebben we op korte termijn de grootste impact? De vraagstukken zetten we om in use cases waarin customer journey’s worden gebouwd, met alle interacties tussen je klant en jouw merk. Welke kanalen gebruiken ze? Op welk device? En welke boodschap wil je verkondigen? Op basis van deze use cases gaan we op zoek naar de juiste technologie, een projectteam en creëren we een roadmap voor de rest van het project.

Vraag het onze specialist

Waar wacht je nog op? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek waar een Data Management Platform jouw organisatie kan versterken en kan klaarstomen voor de toekomst.