SEA

SEA

“SEA is onmisbaar, maar ook steeds complexer”
Rik Roelofs – SEA Consultant

Advertenties hebben de afgelopen jaren een steeds prominentere plek ingenomen in zoekmachines als Google en Bing. Boven de gratis, organische resultaten verschijnen tegenwoordig soms wel vier tekstadvertenties én productadvertenties (Google Shopping). Dit maakt SEA een onmisbaar onderdeel binnen je online marketing strategie. Bovendien worden de adverteermogelijkheden ook complexer. Hierdoor is steeds meer kennis en ervaring nodig om de juiste beslissingen te nemen zodat het adverteren ook rendabel is. De specialisten van Tribal helpen hier graag bij!

 

Wat is Search Engine Advertising?

Search Engine Advertising staat ook wel bekend als SEA en zoekmachine adverteren. Deze vorm van online adverteren kan in verschillende zoekmachines zoals Google (AdWords) en Bing (Bing ads). Dit kan zowel in de vorm van tekstadvertenties als visuele productadvertenties (Google Shopping). Het verschil tussen deze advertenties is dat tekstadvertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden die je zelf kiest. Google Shopping advertenties worden daarentegen gegenereerd met behulp van een product feed. Verschillende vormen van online adverteren dus, maar met hetzelfde doel: maximaal rendement uit jouw advertentiebudget halen.

Hoe draagt zoekmachine adverteren bij aan mijn succes?

Zoekmachine adverteren draait om het zichtbaar zijn op het moment dat iemand actief zoekt naar de producten of diensten de jij aanbiedt. Dit kan zijn met hele specifieke zoekopdrachten (long tail), maar ook eerder in de customer journey op de meer algemene, generieke zoektermen (short/mid tail). Relevantie is daarbij erg belangrijk. Want door met de juiste  boodschap op het juiste moment in beeld te zijn, vergroot je de kans dat je een kwalitatief goede bezoeker aantrekt.

Cruciaal voor een succesvolle campagne is het bepalen van realistische doelstellingen en het gewenste rendement. Dit is de basis voor de sturing van je campagne. Daarnaast is het ook belangrijk om te bepalen wat je einddoel is. Wil je meer verkopen? Je naamsbekendheid vergroten? Of gewoon meer bezoekers naar je website leiden? Belangrijke keuzes die een grote invloed hebben op hoe jij je campagnes opzet.

Van online advertentiestrategie tot optimalisatie van je campagnes

Tribal is gespecialiseerd in search engine advertising in de breedste zin van het woord en kent de mogelijkheden van AdWords en Bing Ads als geen ander. Lees onderstaand meer over onze services en werkwijze op het gebied van online adverteren via Google en Bing.

Realistische doelstellingen

Een effectieve advertentiestrategie valt of staat met realistische doelstellingen. Daarom bepalen we samen met jou een realistische doelstelling aan de hand van je beschikbare budget en het gewenste rendement. Daarnaast bepalen we ook de belangrijkste KPI’s, zodat de doelstellingen ook daadwerkelijk meetbaar zijn.

Strategie voor online adverteren

Op basis van de doelstelling bepalen we de strategie. Dit gebeurt met behulp van analyses ten aanzien van zoekvolumes, websitestructuur, productassortiment en concurrentie. Zo schetsen we een totaalbeeld met de benodigde informatie om een succesvolle advertentiestrategie op te zetten.

Opzetten advertentiecampagnes

Op basis van de doelstellingen en strategie creëren we advertentiecampagnes die een optimale zichtbaarheid genereren voor jouw bedrijf. Binnen deze campagnes kunnen we allerlei advertentietypes combineren waaronder:

  • Tekstadvertenties
  • Shopping advertenties
  • Dynamische zoekadvertenties (DSA)
  • Remarketing advertenties (RLSA)
  • Advertentie extensies zoals telefoonnummer of locaties

En ben je op zoek naar een eenvoudige manier om grootschalige advertentiecampagnes op te zetten en beheren? Dan biedt de automatiseringstool ADchieve volop interessante mogelijkheden.

Dataverzameling- en analyse van je campagnes

Zodra de campagnes actief zijn start de dataverzameling en monitoren en analyseren we constant de prestaties van de zoekwoorden en advertenties. Dit gebeurt ook op het niveau van apparaat (desktop/laptop, tablet, mobiel), locatie, tijdstip. Zo krijgen we real-time informatie over wat wel en niet werkt binnen de campagnes.

Optimalisatie van advertentiecampagnes

Op basis van de data-analyse optimaliseren we de campagnes doorlopend via onder andere bid management, het toevoegen van uitsluitingswoorden, een optimale budgetverdeling en (re)targeting van specifieke doelgroepen. Zo vertalen we de eerder verkregen inzichten naar succesvollere advertentiecampagnes met nog meer rendement.

Rapportage & Evaluatie

Tijdens onze werkzaamheden houden we je natuurlijk op de hoogte van de stand van zaken. Zo ontvang je van ons periodiek rapportages en evaluaties en houden we je op de hoogte van gerealiseerde resultaten en uitgevoerde en geplande werkzaamheden.

SEA workshops

Tribal ontzorgt je dus van A tot Z op het gebied van search engine advertising. Wil je echter liever zelf aan de slag met online adverteren, maar zoek je nog naar die vliegende start? Dan inspireren wij je graag tijdens een SEA workshop! Onze SEA specialisten nemen je mee in de wereld van de eindeloze mogelijkheden zodat jij zelf aan de slag kunt en meer uit je zoekmachine adverteren haalt.

 

Vraag het onze SEA specialist

Benieuwd hoe online adverteren en search engine advertising bij kan dragen aan jouw online ambities? Neem dan vrijblijvend contact met onze SEA specialist op, we denken graag mee over jouw succes.