Onze geschiedenis

Geschiedenis

Het eerste internet marketing bedrijf

Eind 1999, begin 2000 is de Tribal Internet Group ontstaan. De Tribal Internet Group is het oudste, langst bestaande internet marketing bedrijf. Wij stonden tegelijkertijd met Google in de kinderschoenen. En ook wij zijn ontstaan op de zolderkamer van een studentenhuis, aan zelfgemaakte houten bureaus, aan de Oisterwijkstraat in ’s-Hertogenbosch. Daar zijn we gestart als webbouwers, iets wat we inmiddels al lang niet meer doen.

oprichting-Tribal

Het guldentijdperk

Tribal Internet Group is afkomstig uit het guldentijdperk. Geld bespaarden we door hard te werken, een salaris van 0,- gulden en weinig uitgaven. Alles wat er verdiend en bespaard werd, werd in het bedrijf gestoken.

kasboekje

Het maken van CMS systemen, websites en webshops

De diensten die de Tribal Internet Group in al die jaren heeft doorgemaakt, is op te delen in vijf fasen. De eerste fase is de fase van CMS systemen en websites. Tribal verzorgde als Tribal BV maatwerk CMS systemen en websites. Want het eerste wat klanten nodig hadden, en nog steeds nodig hebben, is een online format.

Websites zo traag als modder

In de periode tussen 1999 en 2003 bevonden bedrijven zich in de fase dat ze een website moesten hebben. Iedereen had iets met www (world wide web). Met als resultaat een 164 KB website, welke werkelijk zo traag was als modder.

Er ontstond een behoefte dat afdelingen intern met elkaar konden gaan praten, dingen met elkaar konden gaan delen. In die jaren moest informatie op een centraal punt opgeslagen kunnen worden en deze informatie moest interactief gemaakt worden. Vooral de echte corporate en publieke bedrijven met veel afdelingen hadden deze vraag. Bedrijven zoals Philips en de Unie van Waterschappen behoorden dan ook tot ons klantenportfolio.
Van intranet naar internet

Men had een website, maar wat moesten ze hiermee gaan doen. De mogelijkheden waren er om met een website intern te praten, maar kon hiermee niet ook extern ‘gepraat’ worden? De stap van intranet naar internet was dan ook klein. Het CMS kreeg een voorkantje. Het net opende zich.

“De wereld gaat informatie met elkaar delen en wij zijn erbij!”

Fase 2: ‘Presence’ – bedrijven en persona’s op het net

Het is het begin van de 21e eeuw en iedereen wil een website, maar waarom? Het is een uitgebreid visitekaartje om iets over ons bedrijf en over onszelf te vertellen. Want we moeten er zijn, iets doen met het World Wide Web. Iedereen wil er zijn. Zowel bedrijven als persona’s begeven zich al schoorvoetend op het web. En over het algemeen wordt dit als heel eng ervaren, want bedrijven en mensen gaan op hele andere manieren contacten met elkaar leggen.

De infrastructuur wordt langzaamaan verzorgd. De wegen op het World Wide Web worden langzaam gebaand.
De tweede beweging

Het intranet gaat hiermee gepaard, want er is namelijk al sprake van een CMS. Interactie over FIS (Financiële InformatieStroom), PIS (Personele InformatieStroom) en MIS (Management InformatieStroom).

De deuren van bedrijven gaan open en er wordt grootser gecommuniceerd. Van klein en alles intern houden, wordt de wereld ineens stukken groter. Maar toch was men sceptisch, want anderen konden zo eenvoudig in je bedrijf en je persoonlijke leven kijken.

Het ontstaan van nieuwe diensten en discussies

Er ontstaan enerzijds nieuwe diensten op het gebied van beveiliging en anderzijds ethische discussies: wat betekent het dat het net zich opent? Welke impact gaat dit op ons hebben? En is het allemaal wel goed voor onze gezondheid?

Wat we nu als consumenten allemaal kennen en gebruiken zoals filters, verschillende zoekmogelijkheden, beveiliging en e-mail, was er 15 jaar geleden allemaal nog niet. Wel was er de opkomst van een aantal zoekmachines zoals Ilse, WorldOnline (WOL), Yahoo, Altavista, Google en de Startpagina’s. En werd er gestart met e-mail. Niet alleen bedrijven, maar ook het individu gaat e-mail gebruiken. Individuele presence wordt ook belangrijk.

one-way-traffic

One way traffic – de geboorte van SEO

Deze fase wordt ook wel one way traffic genoemd. Bedrijven gaan voorzichtig een plekje kiezen op het net. Leuk die presence, een visitekaartje hebben op het web. En dan? Het is belangrijk om bezoekers naar je website te trekken zowel via de url balk als via de zoekmachines. Websites worden in toenemende mate geoptimaliseerd voor de zoekmachines. De geboorte van SEO is een feit. Maar de simpele trucs van toen, vallen nu in de categorie ‘black hat/grey hat SEO’ met een penalty of een ban als gevolg.

Als TIG verbreden we langzaam onze diensten van het gratis optimaliseren van websites (SEO) naar betaalde traffic (SEA). En dat is waar het in het volgende artikel om draait.

Fase 3 ‘Traffic’ & kijken, kijken niet kopen!

Google komt uit alle zoekmachines toch als sterkste uit de bus. Samen met Ilse en Yahoo worden er vanaf nu ook advertenties aangeboden. Traffic naar de zoekmachines is er al en nu is ook adverteren mogelijk. Het verdienmodel van de zoekmachines.

Organische traffic en traffic via advertenties

Om op een natuurlijke manier in de zoekmachines naar voren te komen, was (en is overigens nog steeds) belangrijk dat je website relevant is voor bezoekers. Je moet een bepaalde autoriteit hebben. Google discrimineert op een positieve manier. En dat is eigenlijk SEO. SEA, of AdWords, wordt in deze tijd ook gedoogd. De manier om tijdelijk met behulp van biedingen hoog in de zoekresultaten te eindigen. Je koopt je positie, je online diploma.

Elke aanbieder zoekt zijn plekje op het net

Het net is eigenlijk een enorm warenhuis. En in dit warenhuis zoekt elke aanbieder zijn eigen plekje. Er vindt een enorme toestroom van verkeer naar het net plaats.

De eerste toetreders binnen deze advertentiemogelijkheden zijn de reisbranche, de e-tailers, de finance en de schadeproducten (zoals autoverzekeringen). Toen waren deze branches nog vrij goedkoop omdat ze de eerste waren en er ook vraag was naar datgene wat ze aanboden. Terwijl dit nu juist dure posities zijn.

Vergelijkers: het 3e belangrijke kanaal

Er is dus organische traffic en traffic via de advertenties op het net. En dat laatste is heel erg snel, erg groot geworden. In deze fase zie je dat websites bezoekers gaan genereren via deze twee kanalen. Het 3e belangrijke kanaal zijn de vergelijkers.

Van veel verkeer naar relevant verkeer

Het gaat niet om meer verkeer naar het web, want verkeer is er al. Het gaat om meer verkeer naar jouw website en dan met name relevant verkeer. Want niet relevant verkeer, daar heb je niets aan. En met name bezoek dat via AdWords binnenkomt kost geld.

Als aanbieder zit je dus niet te wachten op nieuwsgierige klanten die alleen maar komen kijken. Je wilt niet ‘kijken, kijken niet kopen’. Je wilt relevant bezoek. Want relevant bezoek, dat gaat converteren.

Fase 4 ‘Conversie optimalisatie’ – Wat is je verkeer nu echt waard?

Fase 4 kenmerkt zich door een kwalitatieve verdiepingsslag op het gebied van online marketing: van veel verkeer naar relevant verkeer. Het begin van conversie optimalisatie.
Kijken, kijken én kopen – van verkeer naar conversie

Veel bezoek naar je website is fijn. Van slechts bezoekers kun je niet leven, van conversies wel. In 2011 heeft de Tribal Internet Group een conversieteam opgericht: een groep specialisten met als voornaamste taak het trekken van relevant verkeer dat converteert. Usability, Content en Analytics begonnen hun opmars binnen de Tribal Internet Group. Nu zijn deze diensten niet meer weg te denken, maar in het begin waren ze moeilijk te verkopen: ‘We hebben toch al veel verkeer?’ was een veelgehoord argument in die tijd. Na een aantal optimalisatietrajecten ging het toch snel: meetbare resultaten overtuigen immers. Iedereen wilde voortaan de waarde van het eigen verkeer weten en aan de slag gaan met conversie optimalisatie.

Strategie onder de loep

Om te zorgen dat je website goed converteert is het nodig je business model nog eens goed onder de loep te nemen en te kijken of het aansluit bij wat je online doet. Conversie vindt pas plaats als je weet wie je naar je website wilt trekken, waar je verkeer moet landen en welke handeling er vervolgens moet plaatsvinden. Conversie begint dus met focus leggen en doelen stellen: wat zijn de belangrijkste productgroepen of diensten en welke doelen hang je aan je website? Wie is je focusdoelgroep en wat je wil je dat ze doen? Wil je dat mensen iets kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of wil je dat ze je gaan bellen? Vervolgens richt je je website daar op in en ga je je doelen meten. Aan de hand van de resultaten weet je waar verbeteringen en kansen liggen en ga je verder met optimaliseren.
Zinvol optimaliseren

Iets is pas zinvol als het relevant is. Om relevant verkeer te trekken moet je weten wat de zoekintentie van je doelgroep is. Om dit te achterhalen zet je online marketing diensten in. Heb je al veel relevant verkeer, maar doen ze niet wat je wilt? Dan ga je met Usability en Content aan de slag. Zij kijken naar de gebruiksvriendelijkheid en de inhoud van je website. Is de navigatiestructuur wel duidelijk, staan de ‘call to actions’ op de juiste plek en zijn de teksten duidelijk en goed leesbaar? Misschien ligt – zonder dat je het zelf door hebt – de weg naar conversie vol drempels en haken bezoekers voortijdig af.
Integrale marketing

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er bij de Tribal Internet Group steeds meer diensten bij gekomen en hebben we door de verdieping te zoeken een inhoudelijke kwaliteitsslag weten te maken voor zowel onszelf als voor onze klanten . Van veel verkeer naar relevant verkeer, van conversies naar conversie optimalisatie, van het inzetten van losse diensten naar het inzetten van strategische marketingplannen.

Fase 5 ‘Integrale marketing’ – Totale betrokkenheid

Stap voor stap hebben we door de verdieping te zoeken een inhoudelijke kwaliteitsslag weten te maken voor zowel onszelf als voor onze klanten. De fase waarin we nu verkeren – fase 5 – kenmerkt zich, aldus Trienen, door een verbreding:

“De verbreding houdt een integrale benadering van online marketing in: online marketing, communicatie en service vormen één geheel. We gaan voor totale betrokkenheid en kruipen in de huid van onze opdrachtgevers.”
Naast verdieping ook verbreding: klantgerichtheid centraal

De vakspecialisten van de Tribal Internet Group streven dagelijks naar inhoudelijke verdieping maar hebben ook verder leren kijken dan hun eigen specialisme. Door deze verbreding – waarbij naar een totaaloplossing wordt gekeken – kunnen zij zich met recht online marketing consultants noemen. Bij deze dynamiek tussen klant en consultant hoort een hoge mate van flexibiliteit. Door te signaleren en te anticiperen kunnen onze mensen snel schakelen waardoor kansen voor klanten proactief opgepakt en verzilverd worden. De Tribal Internet Group onderzoekt, volgens Frank Trienen, waar klanten het meeste rendement uit kunnen behalen en daar zet ze op in:

“We toetsen de resultaten en indien nodig passen we de strategie aan. De cirkel van deze integrale aanpak is voor ons pas rond als organisatie, strategie, invoering en communicatie zijn afgestemd op elkaar en op de markt.”
De Tribal Internet Group: een extended enterpise

Bij een integrale aanpak – waarbij totale betrokkenheid en een duurzame klantrelatie centraal staan – horen ook samenwerkingsverbanden met vaste partners. De Tribal Internet Group weet waar ze goed in is: conversieoptimalisatie en zoekmachinemarketing. Als wij signaleren dat onze klanten meerwaarde kunnen behalen op andere gebieden dan de onze dan brengen we ze in contact met relevante partijen. We onderzoeken continu waar we meerwaarde voor onze klanten kunnen behalen. Naast samenwerkingsverbanden investeren we ook in slimme tools:

“We (laten) tools ontwikkelen om processen te automatiseren. Dit drukt de online marketingkosten voor onze klanten en ze winnen kostbare tijd.”

De Tribal Internet Group is trots op de ontwikkeling die ze momenteel doormaakt. Online marketing is een continu proces: je moet flexibel zijn om mee te kunnen bewegen. Zoals in de inleiding werd gezegd houdt een integrale benadering van online marketing in dat online marketing, communicatie en service één geheel vormen.

Wij spelen hier op in door onze:

  • Totale betrokkenheid bij de klant; brede kijk op marketing
  • Samenwerkingsverbanden met vaste partners
  • Tooling / automatiseringsprocessen