10 praktische Google AdWords tips

Zelf aan de gang met Google AdWords? Dat kan! Zorg wel dat je een goed begin maakt en weet waar je werkelijk op gaat adverteren. Om je wat beter op weg te helpen hebben wij 10 AdWords tips opgesomd die jou gaan helpen in het verbeteren van je AdWords_campagnes.

1. Google display netwerk en Google search in aparte campagnes

Splits altijd de Google Display Netwerk campagnes van de Google zoek campagnes. Dit geeft je een duidelijker overzicht van de statistieken, waardoor je beter kunt sturen in je account.

2. Landen targeten

Zorg dat je de doelgroep target waar jij ze kunt bedienen. Ga niet zomaar in alle landen adverteren om maar meer zoekvolume te krijgen, maar kijk kritisch naar je omgeving en kies eventueel voor een regionale of zelfs lokale aanpak.

3. Naast Nederlands ook Engelse taal aanzetten

Zorg dat je naast de Nederlandse taal ook de Engelse taal aanzet. Er zijn veel gebruikers in Nederland die een Engelse browser gebruiken. Zorg ook dat deze mensen je advertenties te zien krijgen.

4. Kijk niet naar dagbudget, maar naar ROI

Waarom zou je jezelf gebonden houden aan een budget terwijl er meer uit te halen valt? Veel adverteerders zijn gauw te angstig om geld uit te geven aan AdWords. Maar wanneer je uit iedere euro vijf euro zou kunnen verdienen moet je zorgen dat je er genoeg euro’s in stopt.

5. Zorg voor relevante landingspagina’s

Geef je diensten en producten een eigen pagina met een korte en krachtige beschrijving. Geef je bezoekers de mogelijkheid om een contact- of offerteformulier in te vullen. Of natuurlijk eenvoudig een bestelling te laten doen.

6. Accountstructuur

Plaats niet in het wild zoekwoorden over je diensten of producten in advertentiegroepen. Denk eerst goed na over een structuur waarin je per advertentiegroep een specifiek onderwerp behandelt. Zorg dus dat de advertentietekst aansluit op de zoekwoorden die in je advertentiegroep staan. Dit zal je CTR sterk verbeteren, je kwaliteitsscore verhogen en je klikprijs verlagen. Zo kun je met een lager bod op dezelfde plek staan of met hetzelfde bod op een hogere plek komen te staan.

7. Bekijk de zoekopdrachten

Analyseer regelmatig de zoekopdrachten die gematcht worden met de zoekwoorden in jouw campagnes. Dit geeft je een overzicht van zoekopdrachten van een bepaalde periode op de geselecteerde zoekwoorden. Hieruit kun je nieuwe inzichten halen, maar ook zien of je wel relevant adverteert.

8. Zoekwoordopties gebruiken

Je kunt op verschillende manieren op een zoekwoord adverteren via zoekwoordopties. Hieronder een voorbeeld met het zoekwoord: fitnessen

Breed = fitnessen
Nu kun je gematcht worden met zoekopdrachten als fitness, sporten, afvallen, dieet enzovoorts. Heel breed dus.

Woordgroep = “fitnessen”
Nu worden alle zoekopdrachten gematcht waar iets voor het zoekwoord komt en waar iets na het zoekwoord komt dus: goedkoop fitnessen in Den Bosch

Exact = [fitnessen]
Nu wordt er enkel gematcht op fitnessen of soms fitness.

Op deze manier houd je controle op de zoekopdrachten die gematcht worden aan je zoekwoorden.

9. Zoekwoorden uitsluiten

Sluit irrelevante woorden of zoekopdrachten uit die op jouw zoekwoorden matchen. Op deze manier filter je de irrelevante klikken van de relevante klikken en bespaar je kosten.

10. Conversie meting

Meten is weten en dat is de kracht van AdWords. Zorg dat de bezoekers op je website een meetbare actie maken. Op deze pagina kun je dan een conversiecode implementeren (gegenereerd vanuit je AdWordsaccount) waarmee je conversies meet die vanuit je AdWords campagnes komen.

5 persoonlijke tips ontvangen?

De 10 bovenstaande tips zijn algemeen van aard. Wil je 5 GRATIS tips gericht op jouw AdWords account ontvangen? Vraag dit dan bij ons aan. Wij nemen telefonisch contact met je op om je AdWords account en wensen door te spreken! Je ontvangt na telefonisch overleg een op maat gesneden rapport.

adwords_certified_partner


Naam *

Telefoonnummer *

E-mailadres *

Bedrijfsnaam *

* (verplicht)

Wij nemen binnen één week telefonisch contact op met je. We bepalen tijdens het telefoongesprek wanneer je het maatwerk rapport ontvangt van ons.